Дни преди очакваното решение на Апелативния съд в Бургас по делото за катастрофата в местността Бакаджика, защита на осъдения на 13 години затвор шофьор иска нова техническа експертиза. Тя ще докаже още неизправности на автобуса без спирачки, който уби 18 души край Ямбол на 28 май 2009 г.

За тази трагедия отговорност не понесе нито една институция.

Според адвоката на водача, освен без спирачки, автобусът убиец e имал и още един сериозен проблем. Как се съхранява веществено доказателство номер едно в този процес - самият автобус? Работи ли още пунктът за технически прегледи в Елхово, който пусна на пътя рейса без спирачки? Как живее шофьора на автобуса, разказват Стоян Георгиев и операторът Евгени Генов.

На 27 май 2009 година привечер собственикът на малка фирма с два автобуса Слав Славов отива в апартамента на професионалния шофьор Господин Господинов и го моли на следващия ден да направи два курса с един от автобусите му до местността Бакаджика.

В този момент 61-годишният мъж дори не е виждал синия 30-годишен "Чавдар", който ще преобърне живота му завинаги. Получава всички необходими документи - талон за техническа изправност, ключовете и инструкции откъде да вземе пенсионерите.

На 28 май 2009 г. на връх Бакаджик са се събрали хиляди хора за традиционния събор. Полицията отговаря за организацията на събитието. Според разпоредбата на тази организация, до мястото на събора не трябва да се допускат автомобили, а само автобуси с трудноподвижни хора.

Старият "Чавдар" с Господин Господинов зад волана и 13 пенсионери на борда, влиза през контролирания от полицията пункт и се отправя към обръщалото, където да остави пенсионерите. Едва се промъква от незаконно опънати на пътя сергии и хора по платното. Когато стига до обръщалото шофьорът установява, че

то е заето от паркирали против правилата четири автомобила и един микробус

За да обърне посоката на движение автобусът е принуден да се изкачи по изключително стръмния наклон от 15 градуса до паметника, където да обърне, след което да се спусне обратно. Господин Господинов разбира, че спирачките не са способни да убият скоростта на 16-тонния "Чавдар" по толкова стръмен наклон, когато е прекалено късно.

"В този момент като виждам, че скоростта се увеличава, аз посягам към скоростния лост. Като посягам, аз виждам, че той се е самоизключил. Със задействана крачна, ръчна, моторна, трите спирачки не оказва никакво влияние за убиване на скоростта. При такава скорост не мога да премина на по-малка. В този момент, за част от секундата, решавам да завия към дърветата Но аз не съм го спрял автобуса, а автобусът го спряха дърветата. Без всякакъв спирачен път, както се доказа. Отвънка полицаят, който беше, крещи включвай на която и да е скорост. Включих на задна, изтрещя автобусът и угасна", разказва Господин Господинов.

"Но когато са влезли вещите лица, автобусът е намерен на неутрална предавка, което за мен буди огромно съмнение, че се е самоизключил. Това самоизключване не стана достояние на петорната техническа експертиза. Но това е една допълнителна неизправност на автобуса, която не е установена. Моето притеснение е, че при едно такова искане, вещественото доказателство не е охраняван по законовия начин”, обясни адвокат Мариана Гърдева.

Бургаският апелативен съд трябва да вземе решение дали да върне делото за доразследване

Ако това се случи и се поиска нова техническа експертиза, страните по делото ще бъдат изправени пред доста странен казус. Веществено доказателство номер едно не се охранява и част от него вече е открадната за скрап. Автобусът се намира на обществено достъпен паркинг в двора на КАТ - Ямбол.

- Ние не разполагаме с помещения, където да бъде затворен и изолиран. Поне в Областна дирекция на МВР няма такова място.
- Ако се поиска повторна експертиза, тя ще бъде ...
- ... значи говорим за спирачки и ходова част. За това говорим.
- Но ако се поиска повторна експертиза, това е веществено доказателство, което е било обект на кражба, което значи, че е манипулирано.
- Значи няма как да се манипулира ходова част при положение, че рейсът седи неподвижно тук. Няма как да се манипулира спирачна уредба, при положение, че, за да го направиш, то трябва да е с помощни материали и някой от останалите служители би го забелязал.
- Щом може да бъде откраднато... Кражбата знаете как става. Идва веднага, оглежда се, дърпа и бяга. Така стават по принцип кражбите – обясни главен инспектор Румен Славчев от КАТ-Ямбол.

Въпреки, че осъдени са само собственикът на автобуса и шофьорът, до катастрофата край Ямбол нямаше да се стигне, ако:

Автобус без спирачки не беше пуснат на пътя от Министерство на транспорта чрез лицензиран автосервиз.

Леки автомобили са допуснати да паркират на обръщалото на автобусите от служители на Министерство на вътрешните работи, въпреки задълженията им да не допускат това.

Незаконни амбулантни търговци са оставени необезпокоявано да разпънат сергиите си на пътя, въпреки, че на полицията и на общината е вменена отговорност да не допускат това.

Въпреки тази безотговорност, нито една институция не е разследвана за трагедията. Няма обвинение дори срещу пункта за ГТП, който само няколко седмици преди трагедията издава документ за техническа годност на автобус без спирачки.

Екипът ни отиде в Елхово и видя, че пунктът работи

Влязоха със скрита камера и талон за автомобил, за да попитат дали могат да им направят фиктивен технически преглед. Ето как протече разговорът там:

- Първо трябва да имаш голям талон, данък и талончето от стария преглед...
- Друг начин, ако почерпя.
- Дума да не става. Питай на някой друг пункт, ние тука сме стегнати. Тук е абсурд без колата и да имаш всички тези неща, дето ги изреди. Автомобилът трябва да е тука. Това са нашите изисквания.

Поне в този пункт и поне с непознати вече не правят тази така разпространена измама, но няколко седмици по-рано проверка на bTV в друг пункт показа, че фиктивните прегледи продължават да са възможни и се случват.

Докато чакат решението на Бургаския апелативен съд, страните по това дело се питат дали един шофьор може да изкупи всички грехове за тази трагедия.