В три основни училища и една детска градина в Пазарджик, се обучават деца с увреждания.

Програмата за интегрирано обучение на децата с увреждания, е реализирана със съвместните усилия на родители, учители и обищината. Наравно със здравите ученици, но по индивидуални програми, в Шесто основно училище "Любен Каравелов" учат 21 деца с тежки физически и ментални увреждания.

В Шесто основно училише в Пазарджик е разработена програма за интегрирано обучение на деца с увреждания.

Учениците са разпръснати в 9 паралелки.
Програмата е реализация на една революционна идея родена преди три години от родители и учители.

"Нямаше кой да ни каже, как точно се прави интегрирано обучение, нямаше кой да ни каже какви са нормативите, какви са правилата, защото правила нямаше", коментира помощник-директорът Румяна Парнарева.
В цялата страна това е един от най-добрите примери за интеграция на децата с увреждания в обществото.

Учителският колектив се е преборил с много трудности.

"Първият трамплин, който трябваше да преодолеем, е да убедим родителите на здравите деца, че в класовете им ще има вече деца с увреждания", казва Румяна Парнарева.


"Учениците по-лесно от нас възприеха идеята в началото", допълва Жасмина Хаджийска, психолог в Шесто училище.

"Следващата трудност е да убедим целия колектив, че интегрираното обучение ще ни направи по-добри учители", казва Румяна Парнарева.

Останалите ученици в училището са възприели безрезервно болните си съученици.

"Общуваме както с всеки друг, няма разлика между децата, дали е увреден или не, той е наш приятел и наш съученик", споделят децата.

В основата на интегрираното обучение стои преди всичко опознаването на детето и неговите потребности

"До октомври, ноември месец ние изследваме детето, неговите възможности и след това по някои учебни програми му правим индивидуална програма, ако има нужда", пояснява директорът на училището Здравко Дингилев.
От общината в Пазраджик са подпомогнали програмата.

"Една от задачите, които предстои да решим е осигуряването на транспорт за тези дечица", казва Ангелина Сурлекова, главният експерт "Общообразователни училища" - Пазарджик.

За да се улеснят учениците с увреждания в училището се поставя асансьор, който ще заработи в началото на следващата година.