„Останали са само четири МиГ-29, които са изправни. От тях два носят дежурство. Ако тези самолети не са качествени, по-добре българските пилоти да не летят. Те ще бъдат изложени на изключително голям риск. Тези самолети трябва да бъдат „пенсионирани“ и да търсим други алтернативи“.
Това коментира в „Тази сутрин бившият министър на отбраната Николай Ненчев във връзка с инцидента с изтребител, който падна в Черно море. Издирването на машината и пилота все още продължава. Търси се и черната кутия.
Ненчев не изключи техническа грешка, пилотска грешка, включително и диверсия да са възможните причини за инцидента. Бившият военен министър обаче призова да се изчака експертизата и да се види реалната причина, защото се анализира едно, а може да се окаже съвсем друго. За него са важни причините за случилото се.
„Пилотите са на санитарния минимум като подготовка за подобни тренировки. Говорим за едни 30-35 годишен нальот, при положение че стандартите на НАТО са около 180 часа. Трябва да помислим за това каква е перспективата пред военната ни авиация, какви са проблемите и възможните решения“, обясни Николай Ненчев.
Той поясни, че тези самолети се ремонтират с части втора употреба, които вече не се произвеждат и затова е много опасно. Ненчев е бил против тези ремонти, защото според него ефективността е нулева. По думите му трябва да се търси алтернатива.
„Може и проблемът да е бил в авиониката, която е остаряла. Нашите изтребители днес не са съвместими с тези на нашите съюзници“, категоричен бе бившият военен министър.
Според него трябва да се направи стратегически преглед на авиацията, защото тези инциденти ще продължат и ще направим така, че ще останем без летци.