Загуба на пространствена ориентация е основна причина за фаталната катастрофа с изтребителя МиГ-29 от 9 юни тази година, при която загина пилотът майор Валентин Терзиев. Това е заключението на разследващите, публикувано от Министерството на отбраната днес.
В доклада на служба „Военна полиция“ са разгледани и други две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета. Те са отхвърлени след анализ.
Като съпътстващи причини са посочени неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, особености на нощния полет по прибори и неправилно разпределението на внимание преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.
Заключенията са на база информацията, събрана на земята. До 3 - 4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.
В доклада на служба „Военна полиция“ са разгледани и други две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета.
Фатален отказ на техниката
Разследващите са проверили направените проверки по МиГ-29 преди полета, като не са били констатирани проблеми. Автоматичните системи също не са подали информация за откази, пилотът не е докладвал за необичайно поведение на машината. Пробата от горивото е в нормите.
„При разглеждане на подводните снимки от мястото на падане на самолета се констатира, че сред останките има запазени дискове на работни колела от турбокомпресора (компресор-турбина) на двигателите с изцяло липсващи лопатки, равномерно скъсани в основата. Този факт показва, че при срещата на самолета с водата, турбокомпресора се е въртял с високи обороти, което от своя страна предполага, че двигателите са работили на повишени режими“, пишат разследващите.
Според тях версията за технически проблем е „малко вероятна“.
Поразяване от собствената ракета?
Видеоклип от стрелбата, заснет от производителя на авиомишената, е доказателство за това, че атакувалият я изтребител не е продължил полета си по опасна траектория, която влиза в обсега на разлетелите се след прякото попадение осколки, става ясно от доклада.
Според авторите му откриването на останки от машината групирани в радиус от около 100 метра на 70 м дълбочина повече от седмица след катастрофата и наличието на петна от керосин показват, че самолетът не се е запалил и разрушил във въздуха.
Това прави и тази версия „малко вероятна“.
Полет директно към водата
От комисията отбелязват, че илюзиите за пространствено положение в полет не са рядкост и за 17 години 19 американски пилоти на изтребители са загинали именно при подобни обстоятелства.
Разследващите посочват, че при фаталната стрелба мишената е увеличила скоростта си над нормалното, като в резултат пилотът е поддържал визуална връзка с нея, мислейки си, че се намира в хоризонтален полет – когато всъщност е бил в сравнително плоско пикиране.
Ситуацията е прераснала в аварийна когато пилотът е започнал завой надясно с над 900 км/ч след пуска на ракетата по мишената: „Комисията счита, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална“.
„Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена „очарование“. Тя възниква когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота“, се посочва в доклада.
Вижте във видеото коментара на авиоекспертът Ангел Борисов!