Черната кутия ще отговори на най-важния въпрос за фаталния полет на МиГ-29 в небето над Шабла – точно къде е експлодирал самолетът, посочи в предаването „Тази сутрин“ авиоекспертът Ангел Борисов.

„Ако черната кутия продължава да записва и под 1200 м, когато радарът го е изгубил от обзор, това означава, че последният фатален удар е във водата. Ако записът на черната кутия прекъсва, след като радарът го е загубил и без да катапултира, ситуацията се развива за секунди, пилотът няма време да реагира и да уведоми ръководител „Полети“, че ще катапултира. Това развитие отново ни навежда на мисълта, че последните секунди са ударът във водата“, обясни Борисов.

Той съобщи, че е написал доклад до президента Румен Радев, в който обяснява защо черната кутия не трябва да бъде изпратена в Русия, за да бъде разчетена.

„Първо в това учение ние стреляме срещу Русия, второ имаме опит от гражданската авиация“, каза Борисов.

Според него оповестеният доклад на Военната полиция трябва да се формулира като предварителен - да се поясни какво се е случило, но не можем да го наречем заключение, докато не се разчете черната кутия. 

Авиоекспертът разясни и някои детайли от полета на майор Терзиев.

„Целта е срещу него, той изстрелва ракетата, тя изминава разстоянието до целта, експлодира и се пръска на големи осколки. Ако пилотът забави изтеглянето от този курс, тъй като неговата скорост също е голяма, има опасност да попадне в собствените си осколки и е достатъчно едно малко парче да попадне в двигателя, за да се получи същата експлозия. След пускане на ракетата трябва да започне курс, за да се оттегли от тази линия“, обясни Борисов.

„Пилотът е започнал тази маневра, но загубата на височина е била изключително решаваща. Прави впечатление, че ръководителят на стрелбата, който командва това учение му дава няколко пъти корекция и на височината, поради това, че целта се движи с  по-голяма вертикална скорост“, добави авиоекспертът.  

По думите му в стремежа си да отстреля целта, пилотът губи ориентация, той не може едновременно да следи целта и уредите в кабината.

„Това е грешка на ръководител „Полети“ и на ръководителя на стрелбата, след като целта е била нестандартно разчетена, той е трябвало да прекрати. Пилотът също трябва да прекрати,  във всеки момент, в който смята, че вече опасно както за самолет, така и за него“, смята още Ангел Борисов.