Въпреки че все още черната кутия на катастрофиралия изтребител не е разчетена, от Министерството на отбраната разпространиха най-вероятните версии за трагедията в небето над Шабла. Пилотът е загубил ориентация, казва докладът на служба „Военна полиция“.

„Последните няколко минути от катастрофата са били доста интересни и наситени с комуникация между ръководител полети в кулата в Шабла и пилот Терзиев“, обясни Янислав Мирков - авио инженер, който възпроизвежда последните минути на фаталния полет със симулатор на МиГ-29.

„Знаем, че са обменили няколко пъти информация за местоположението и дистанцията до самата мишена, както и за разрешението за обстрелването ѝ. Предполагаме, че майор Терзиев е виждал едно абсолютно черно петно. Картина, в която се сливат море, земя и без какъвто и да е хоризонт, който да е по някакъв начин визуален ориентир за пилота, така че да може да прецени къде се намира в пространството“, обясни Мирков.

Според симулацията, направена от него, точно преди поразяването на целта майор Терзиев снижава неколкократно, изисква разрешение за поразяване, след като е осъществил визуален контакт с нея.

„При което влиза в режим на близък бой, произвежда огън, след което извършва оттегляне от вектора на целта, прави заход на дясно – пространството в тази ситуация не съществува. Цялата ситуация продължава 2-3 минути, но със скорост над 900 км/ч“, посочи още Янислав Мирков.

За секунди ситуацията става изключително сложна, когато мишената започва да пада по-бързо от планираното. 

„Ръководител полети дава указания самолетът да ускори до 840 км/ч и тогава от абсолютно нормална рутинна тренировка самият полет се превръща в сложен“, отбелязва Янислав Мирков.

Във възможно най-сложната ситуация и в боен режим , когато част от индикациите за хоризонта не са пред очите на пилота, той изпълнява заповедта и поразява целта.

„Това, което майор Терзиев прави е да пикира силно напред, за да преследва целта. Той съобщава, че излиза от главен курс и в този момент връзката с екипажа прекъсва.  Както виждате, разбихме се“, показва авиационният инженер. 

Така завършва фаталния полет.