Жената до загиналия пилот майор Валентин Терзиев с трогателен пост в социалната мрежа.

Във „Фейсбук“ Димитрина Попова написа: „Извървя целия път - от мечтата да станеш пилот, през реалността - да бъдеш такъв, до края да останеш завинаги в небето! Светъл път към небесните висини! Ще се видим отново - там горе! Обичам те! Ще ми липсваш, но някой все пак трябва да гледа децата ни!“

Колеги на загиналия летец също изразиха скръбта си и изразиха съболезнования на близките на майора.

Смъртта на Валентин Терзиев повдигна отново въпроса за състоянието на техниката в авиацията ни, както и проблема с недостатъчния брой летателни часове за пилотите. 30 часа годишно - само толкова имат дори опитните летци в Българската армия към момента.

"Двете важни кошници на летеца"

През 2011 г. Бетина Дикова влиза в армията, а през 2019-а взима решението да се откаже от пилотската професия. Във „Фейсбук“ тя публикува снимка от 2014 г. с нейни колеги, сред които и майор Терзиев. Разказва, че това е било емблематичен момент, защото за първи път е организиран симпозиум с всички пилоти в Българската армия. На него присъстват дори и летците курсанти, каквато е самата тя по това време.

Припомня и реч на генерал Румен Радев в качеството му на пилот за „двете важни кошници в живота на всеки летец“.

„Генерал Радев започна своята изповед към нас с история за двете най-важни кошници в живота на всеки летец - започваме своята кариера и авиационен живот с една пълна кошница с късмет и една празна кошница, която е за нашия опит. Пожела ни да напълним кошницата си с опит, преди да сме изпразнили кошницата с късмет. Бях силно впечатлена от този толкова прост и съвършено истински факт. За жалост, по мои наблюдения кошницата с късмет свършва много, много преди да се запълни кошницата с опит и това се случва не защото сме несериозни, мързи ни или сме безотговорни, а защото българската реалност не го позволява“, пише Бетина Дикова.

Тя завършва военното училище с 45 летателни часа за 5 години обучение. На 10-ия летателен час лети за първи път сама.

„Когато взимах шофьорска книжка, трябваше да имам над 26 часа кормуване с инструктор, за да мога да шофирам сама. Естествено двете неща са крайно несравними, но това се случва не защото по-лесно се управлява самолет, а защото няма достатъчно ресурси (техника, гориво, инструктори) за повече нальот.  По тази причина се разчиташе основно на възрастните пилоти – тези, които се бяха учили в "старата школа" и бяха завършили военното училище с 5-6 пъти повече летателен опит (над 300 летателни часа). В моите очи те бяха изчезващ вид кадри, видели какво ли не по време на стажа си от 20-25 години и над 2000-3000 летателни часа“, продължава Бетина Дикова.

Тя се връща към снимката, която публикува.

„През 2011 г. аз влязох в армията, а вече четирима от хората на тази снимка не са сред нас. Ако започна да търся вина в някой, ще я открия в десетки хора и никога няма да стигна до извода, че тя е в пилот, инструктор, техник или ръководител. Дори няма да е в самата техника. Защото всеки един от тях прави и невъзможното, дава не 100% от себе си, а поне 150%, за да бъде изпълнена всяка една задача. Може би и това е проблемът. Дълго време се ядосвах, че сме твърде борбени и не се отказваме. Че не се изправихме заедно и да кажем "СТИГА! Така не може да продължава!", споделя още тя.

Признава, че не е успяла да се почувства истински пилот, губи надеждата и затова през 2019 г. – след „личен бунт“, взима решението да напусне Българската армия. Казва, че непрекъснато се интересува какво се случва във военновъздушните ни сили и смята, че има промени към по-добро, но случилото се с майор Терзиев показва, че те не са достатъчни.

„Днес сме изпълнени със скръб за Терзо - поредния пилот, отлетял в небесната ескадрила. А аз мечтая за деня, в който техниците ще изпращат самолети и вертолети без страх и хиляди молби към Бога летците да се върнат живи и здрави, техниката да е готова за повторен полет, а пилотите ще са с препълнени кошници с опит, без да са изчерпили късмета си“, завършва Бетина Дикова.

"Ех, небе"...

В памет на майор Терзиев в социалните мрежи друг пилот - Николай Бойчев, цитира стихове на летеца поет Михаил Зиновиев:

Жадна ли душата бе
за крила и за простори,
та поехме в туй небе
с бурите да се преборим?
Тясна ли земята бе,
или ние бяхме други,
та избрахме туй
небе и за дом, и за съпруга?
Ех, небе, небе, небе –
късче радост,
късче жал.
Младости да имах две,
пак на тебе бих ги дал!

В  старинния  асеновградски квартал  "Жорж махала", където е отраснал майор Валентин Терзиев, хората са потресени. Кметът на Асеновград д-р Христо Грудев ще предложи на следващата сесия на общинския съвет общината да отпусне парична помощ за семейството на загиналия летец.

Кой е майор Терзиев?

47-годишният Валентин Терзиев е на военна служба от август 1998 г. Завършил е Висшето военновъздушно училище "Г. Бенковски" със специализация летец-пилот във ВВС. Целият му служебен стаж е преминал в Трета авиационна база „Граф Игнатиево“, където последната му заемана длъжност е началник на щаб на ескадрила.

Притежава класна специалност "Военен пилот - първи клас". Пилотирал е самолети МиГ-21 и МиГ-29. През годините е награждаван многократно.

  • Възстановка с авиосимулатор: Какви са версиите за авиокатастрофата с МиГ-29?
  • Експерт: Черната кутия ще отговори на най-важните въпроси за полета на МиГ-29
  • Симулация на фаталния полет на МиГ-29: Лесно ли може да бъде изгубена ориентация в нощно небе?
  • Докладът на „Военна полиция“: Загуба на ориентация е довела до катастрофата с МиГ-29
  • Вижте подполковник Терзиев в полет (ВИДЕО)
  • Черната кутия на падналия МиГ-29 заминава за Русия (ВИДЕО)
  • С военен ритуал изпратиха майор Валентин Терзиев в последния му път
  • Георги Панайотов: Не става въпрос за пилотска грешка при катастрофата с МиГ-29
  • „Черната кутия“ на падналия МиГ-29: Информация от устройството не е извлечена
  • Полк. Недялков: Нарушенията на черната кутия намаляват шансовете за извличане на цялата информация

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement