Инженерите от авиобаза „Граф Игнатиево“ са проучили останките от „черната кутия“ на разбилия се край Шабла МиГ-29, която беше намерена вчера. Тя трябва да даде информация за причините за инцидента на 9 юни, при който майор Валентин Терзиев загина.

Снимка: btvnovinite.bg

Паметта е предадена на Комисията, която разследва авиопроизшествието. Опит за извличане на данни не е осъществен заради скъсан лентов кабел на устройството.

За достъп до информацията за последните 13 секунди от полета и действията на загиналия пилот ще са необходими поне още няколко дни.

Експертите се опасяват от факта, че може да се създадат условия за загуба на информация, затова са препоръчали на разследващите органи да се обърнат към производителя на устройството.

„Производителят е създал това устройство, създал е хардуера, създал е хардуерът, който контролира записа и свалянето на информация. Ние считаме, че той единствен може да гарантира, че тази информация ще бъде извлечена без загуби“, допълниха те.

„Такива регистратори в нашата авиобаза са получавани през 2016 г. по договор с Украйна. През 2019 г., с последните договори с „РСК-МиГ“ за доставка на резервни части и ремонт на някои от самолетите също. Беше ни необходимо време да установим кой е производителят. Все още не сме. Защото се оказа, че при договора с Украйна, украинците са ни доставили регистратори, които са произведени в Русия. А тези, които са предоставени през 2019 г. – също са произведени в Русия. Въпрос на време е да се влезе в контакт с „РСК-МиГ“ и да се уточни точно кой е производителят“, обясни бригаден генерал Николай Русев, който е командир на авиобаза „Граф Игнатиево“.

Той допълни, че ако „черната кутия“ е извадена от водата с информация в него, инженерите в авиобазата са я запазили и тя е налична. относно записите за командите, които са давани на майор Терзиев, Русев уточни, че всички налични доказателства са предадени на разследващите органи. 

„Мишената е пусната на точната височина – 7000 м, на 20 км от брега от нос Шабла, със скорост на изтребителя-спускач 480 км/ч., при ограничение на скоростта 550 км/ч. Ние сме били далеч от горната граница“, добави той и обясни, че след като се прослушат радиозаписите от района на полигона ще стане ясно какво се е случило при спускането. 

Министърът на отбраната Георги Панайотов е уверен, че в крайна сметка данните от устройството ще бъдат коректно разчетени: „Необходими са няколко дни технологично време, за да се възстанови лентовия кабел. Информацията ще бъде извлечена независимо че херметизацията на кутията е нарушена".

По-рано в студиото на „Тази сутрин" професор Димитър Недялков от Военната академия отбеляза, че бързото падане на мишената по време на трагичния нощен полет е било съпътстващ фактор: „Винаги има възможност да се реагира, въпросът е вече оценката на тези, които ръководят и този който е в кабината. Това в обща ситуация".

Всички версии за трагичния инцидент, при който загина майор Валентин Терзиев, продължават да се разследват.

Демонстрация - какво съдържа една „черна кутия“

На авиобаза „Граф Игнатиево“ беше показан образец на „черна кутия“ на МиГ-29. Военните обясниха, че предназначението на регистратора е да съхранява информацията от датчиците на борда на самолета.

Информацията след всеки полет се сваля  със специализиран софтуер, след което се анализира как са функционирали системите на борда. При инцидент, информацията от регистратора се използва от разследващите органи.

Снимка: btvnovinite.bg

„Когато регистраторът работи, той не се отваря. Имаме един случай в историята на Българските военно-въздушни сили, когато се е наложило такъв регистратор да бъде отворен и от него да бъде излъчена информация – през 2012 г., когато загубихме един самолет. Тогава състоянието на регистратора позволи информацията да бъде извлечена, анализирана и да се направят съответните изводи разследващата комисия“, обясни инж. Людмил Вълков.

Снимка: btvnovinite.bg

„Черната кутия“ не записва гласови комуникации, а само параметри, които характеризират работата на системите на самолета в по полет и на земята. Съдържа информация за курса, оборотите на двигателя, различните температури. Регистраторът не съдържа светлинен, радио или звуков маяк, които да позволят издирването му под вода със сонар.

Металният корпус на „черната кутия“ не е херметически затворен, неговото предназначение е просто да побере компонентите. Отвътре съдържа защитен модул с памет.

Снимка: btvnovinite.bg

Именно тази част е намерена вчера при издирвателната операция край Шабла. От него е бил откъснат блокът, който осигурява интерфейса. „Ние имахме здравата част на регистратора. За съжаление, имаше нарушаване херметичността на корпуса и той беше пълен с вода. Имаше също така остатъци от петролен продукт, който ние мислим, че е керосин“, обясни още Вълков.

Инженерите уточниха, че този компонент е проектиран да издържи до 1100 градуса, поне 30 минути.  Целта е модулът с памет, който се намира вътре, да бъде максимално защитен.

Снимка: btvnovinite.bg

Модулът на паметта е свързан с електрически съединител, посредством лентов кабел.

„Когато отворихме регистратора вчера установихме, че голяма част от защитния материал липсваше, имаше деформации, имаше вода и петролни продукти. Отсъстваше електрическото съединение и беше прекъснат лентовия кабел. Констатирахме нарушение на целостта на модула на паметта“, добавиха експертите от авиобазата.