Фатален край на мисията на майор Валентин Терзиев - издирвателната акция е установила, че пилотът на падналия МиГ-29 е загинал.
Рано тази сутрин са открити отломки от изтребителя. По данните на военните машината се е разбила със скорост 950 километра в час на десетина километра от брега край Шабла.
Действията на издирвателните екипи вече са насочени основно към търсене на "черната кутия" на самолета.
Преди по-малко от два часа, тази вечер, в ефира на bTV военният министър оповести трагичната новина за смъртта на майор Валентин Терзиев. Той е летец с многогодишен години опит. Според негови колеги майор Валентин Терзиев е един от мохиканите в Граф Игнатиево. Изключително опитен, методичен, последователен.
Издирването ще продължи въпреки трагичната развръзка, защото трябва да бъде открита навреме черната кутия, която да даде информация за причината за инцидента.
„Майор Терзиев не е оцелял след инцидента. Искам да поднеса искрени съболезнования на неговото семейство. Майор Терзиев е герой за мен. За съжаление, изгубихме един много опитен пилоти професионалист“, съобщи министър Панайотов в предаването „Лице в лице“.
Майор Валентин Терзиев работи в авиобаза Граф Игнатиево повече от 15 години. Лети на МиГ-29 от 2016-а. Преди това - на МиГ-21, определян като много по-сложен и труден за управление. Майор Терзиев е женен, с едно дете.
Изтребителят МиГ-29 се е разбил със скорост 950 км/ч на десетина километра от брега край Шабла. Периметърът, където се търси "черната кутия" на самолета, както и други отломки от него е с размери 4 на 5 морски мили. Минен ловец „Цибър“ извършва обследване на дъното. Флотът ни е в надпревара с времето.
"Морската среда, на всички е известно, е агресивна и продължителния престой на "черната кутия" във вода не е желателен. Така че колкото по-бързо успеем да я открием и извадим, толкова по-голям е шанса това, което се намира в нея, да бъде използваемо", каза командирът на ВМС контраадмирал Кирил Михайлов.
"Ако не успеем да открием и да извадим червата кутия до четири дни, тя ще бъде унищожена от морската вода… Нямаме данни самолетът, който е претърпял инцидент в Черно море, да е имал технически проблем. На този етап всички опции са на масата и се проверяват. Трябва време. Не е лесно това разследване", каза министър Панайотов.
На този етап са установени две места, където на 70 метра дълбочина най-вероятно има части от изтребителя. За да бъде потвърдено това, днес към операцията безвъзмездно се включи частна фирма със специализирана техника – хидролокатори и дълбоководен робот.
"Технологията е следната – със сонара се набелязват обекти и след това с робота се оглеждат, идентифицират и потвърждават", обясни Данчо Чернаев, гл. инженер на фирмата.
Роботът хипотетично би могъл да се справи и сам с изваждането на "черната кутия", но зависи в какво състояние е тя.
"Няма да представлява особена трудност да се направи организация, даже с робота да не можем да се справим, да се слезе реално под водата и да се извади", казва Иван Иванов, собственик на фирмата.
Със специализирана техника и свой плавателен съд в операцията ще се включи и Института по океанология.
Отговорните фактори в Българската армия са категорични, че операцията ще бъде прекратена тогава, когато има информация какво точно се е случило.