Пилотът на катастрофиралия в Черно море МиГ-29 не е оцелял. Това съобщи военният министър Георги Панайотов в ефира на bTV, позовавайки се на информация от отговорните лица за издирвателната операция.
„Новината не е добра. От командването на операцията по издирване и спасяване получихме данни и информация, съгласно която може да се заключи със сигурност, че майор Терзиев не е оцелял след инцидента. Искам да поднеса искрени съболезнования на неговото семейство. Майор Терзиев е герой за мен. За съжаление, изгубихме един много опитен пилоти професионалист“, каза Панайотов.
Въпреки това операцията ще продължи до откриването на останките на самолета и "черната му кутия". Ако до четири дни тя не бъде открита, информацията на нея ще бъде унищожена от морската вода.
Причината за катастрофата на изтребителя са все още неизвестни
Все още няма информация какво е довело до тази трагедия. "Не мога да кажа нищо ново, освен че продължават опитите да бъде открита машината, която е потънала на 70 метра дълбочина в Черно море", каза военният министър.
"Способностите на ВМС за издирване са ограничени"
"Включени са също така и фирми от бранша, както се изразяват военните, а това означава частни фирми, защото Българския военноморски флот не разполага с някои от способностите, които са необходими, за да бъдат търсени такива отломки. Получихме и оферта от съюзна държава, защото тяхното средство - става въпрос за един самолет, не разполага със способностите, които са ни необходими", коментира Панайотов.
Българските ВМС имат възможност да изследват морското дъно на дълбочина до 50 метра, докато техниката на частните фирми стига до 70 метра, където се и намира разбилия се самолет.
Състоянието на българските изтребители МиГ-29
„Няма да разкрия броя на изтребителите МиГ, които имаме, защото това е квалифицирана информация. Но вече го казах и ще го повторя - българските ВВС разполагат с достатъчно изтребители и въздухоплавателни средства, за да изпълняват задачите по отбрана на страната“, каза военният министър.
"Имаме рамков договор за тяхната поддръжка с производителя на тези самолети - РСК „МиГ“, който изтича през март 2022 г. и дотогава той се изпълнява, макар и с някои закъснения. Той е в сила, самолетите се поддържат и до този момент нямаме данни, че този самолет, който е претърпял инцидента в Черно море, е имал технически проблем", заяви Панайотов.
Версиите за катастрофата
„На този етап всички опции са на масата и се проверяват. Трябва време. Не е лесно това разследване. Площта, която трябва да бъде проверена, е около 40 квадратни километра, а това е огромно. Дай боже да намерим черната кутия, за да знаем повече“, каза Панайотов.