Пандемията от коронавируса промени много сфери на нашия живот, но като че ли засегна най-много образователната система. Кои са губещите, ще има ли масови оставки на учители и как се справят родителите и учениците с дистанционното обучение – отговорите на тези въпроси в „Чети етикета“.

Какви са нагласите на учителите и директорите?

Изследване на КТ „Подкрепа“ показва, че българските учители изпитват предпазливост и дори страх от случващото се във връзка с пандемията, каза Юлиян Петров от синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".

Огромна част от учителите се притесняват да работят в реална обстановка. 79,4% са „за“ изцяло преминаване към електронна форма на обучение.

Снимка: btvnovinite.bg

76,8% смятат, че училищната среда е опасна. 18 от 35 града са за това веднага да се премине към дистанционно обучение. Само три града одобряват диференцирания подход, който и в момента действа.

Снимка: btvnovinite.bg

Данните на МОН показват, че заразените педагогически специалисти в училищата и детските гадини до момента са 1499, или 1,67%, а починалите – 25.

Снимка: btvnovinite.bg

Сред учениците положителни са 682-ма, или 0,07%, а карантинираните – 15 392, или 1,64%.

Снимка: btvnovinite.bg

Според Юлиян Петров тези данни показват, че системата би трябвало да продължи да работи нормално.

Мнението на родители и учители - „за“ или „против“ дистанционното обучение

Сред учителите няма нагласа за масово подаване на оставки, каза Ивелина Найденова, гимназиален учител в 138. СУ "Проф. Васил Златарски".

„Ние не сме поставяли такива условия. Няма паника, но учителите сме притеснени от препълнените болници“, каза тя.

Според нея дистанционната форма на обучение работи. С това мнение обаче не се съгласи Лилия Божкова, която е родител на гимназист. По думите й тази форма е симулиране на дейност, защото образователният процес е сведем до минимум.

Снимка: btvnovinite.bg

„Часовете са намалени, отделя се прекалено много време, докато учителите проверят присъствието на учениците. Дали камерите и микрофоните са включени и работят. Знанията, които нашите деца се очаква да получат, не ги получават“, смята Божкова.

Тя заяви, че е категорично „за“ присъствена форма на обучение.

Ивелина Найденова обаче обясни, че часовете не са намалени и това може да се провери.

„Симулиране на образователен процес няма в нашето училище и заставам зад думите си. Има сериозен образователен процес, децата се проверяват много бързо“, категорична бе учителката.

Мнението на директор на училище

Директорът на столичното 119. СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ Диян Стаматов също е заразен с коронавирус.

Според него локалните решения са тези, които са правилните и вече не е онова време, в което трябва да се затвори цялата страна и да се очаква, че след две седмици всичко ще бъде наред.

Снимка: btvnovinite.bg

По думите му родителите на децата в различна възраст имат и различно мнение за това трябва ли да се учи дистанционно. При децата в начален етап на обучение е най-трудно да се вземе такова решение. Според Стаматов там няма правилно решение и трябва да се реагира още по-локално – клас по клас.