Предложението за промени в Закона за движение по пътищата на кабинета вече е в ръцете на депутатите, когато заработят по същество.
Част от промените са свързани с това 17-годишните да могат да шофират с придружител, а полицията да може да патрулира по магистралите с цивилни коли.
Сред най-дискутираните теми са т. нар. „цивилни патрулки“. Това обикновено са спортни коли.
Идеята е те да патрулират по първокласни пътища и магистрали и да могат да настигат нарушителите. В момента мобилните приложения с навигация предупреждават водачите, къде има разположени полицейски коли.
След месец Рая Василева става на 18 години и ще се яви на шофьорски изпит. В момента до нея седи нейният автоинструктор, но скоро ще разчита само на себе си.
„По-скоро май не е толкова добра идея, защото когато си на 17 години не си пълнолетен и ако стане нещо, санкциите няма да са същите“, отбелязва Рая.
„Те трябва да са с придружител, отговорността трябва да е негова, но той няма лостове за управление, каквито имаме ние“, обяснява Петьо Дашов, автоинструктор.
Това е поредния опит за промени в закона, които МС предлага, но депутатите така и не успяват да стигнат до него, обобщават от Института за пътна безопасност.
„Тези промени се коментират в общественото пространство от 2019 година. Към този момент има обществен консенсус, че трябва да има средна скорост, както и че трябва да има патрули, които да патрулират цивилни“, категоричен е Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Едно от предложенията отново е на дневен ред, а именно – МВР да може да дебне на пътя с необозначени полицейски коли, практика, която е позната в някои европейски държави.
„Ако са обозначени сигнализирани колите, хората сами ще намаляват. А така какво – крием се в храстите“, коментира още Петьо Дашов.
130 км/ч вместо сегашните 140 км/ч ще бъде максималната скорост, ако предложението бъде прието от парламента.
„130 километра не е лоша идея, за да се намалят произшествията по пътищата, защото много хора измират“, категоричен е шофьорът Мариян Борисов.
„Така или иначе с 10 километра над разрешената не се налагат санкции. Пак ще се кара със 140 км/ч, но по-добре да не се надвишават 140 км/ч“, посочва шофьорът Свилен Тодоров.
От МВР не коментират проекти, защото могат да претърпят промени, когато влязат за одобрение в пленарната зала.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK