Загуба на пространствена ориентация е основна причина за фаталната катастрофа с изтребителя МиГ-29 от 9 юни тази година, при която загина пилотът майор Валентин Терзиев. Това е заключението на разследващите, публикувано от Министерството на отбраната днес.

В доклада на служба „Военна полиция“ са разгледани и други две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета. Те са отхвърлени след анализ.

Като съпътстващи причини са посочени неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите, особености на нощния полет по прибори и неправилно разпределението на внимание преди предприемане на маньовъра за излизане от атака.

Заключенията са на база информацията, събрана на земята. До 3 - 4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. черна кутия в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация.

В доклада на служба „Военна полиция“ са разгледани и други две версии – отказ на техниката и повреда от осколки от изстреляната от самолета ракета.

Фатален отказ на техниката

Разследващите са проверили направените проверки по МиГ-29 преди полета, като не са били констатирани проблеми. Автоматичните системи също не са подали информация за откази, пилотът не е докладвал за необичайно поведение на машината. Пробата от горивото е в нормите.

„При разглеждане на подводните снимки от мястото на падане на самолета се констатира, че сред останките има запазени дискове на работни колела от турбокомпресора (компресор-турбина) на двигателите с изцяло липсващи лопатки, равномерно скъсани в основата. Този факт показва, че при срещата на самолета с водата, турбокомпресора се е въртял с високи обороти, което от своя страна предполага, че двигателите са работили на повишени режими“, пишат разследващите.

Според тях версията за технически проблем е „малко вероятна“.

 

Поразяване от собствената ракета?

Видеоклип от стрелбата, заснет от производителя на авиомишената, е доказателство за това, че атакувалият я изтребител не е продължил полета си по опасна траектория, която влиза в обсега на разлетелите се след прякото попадение осколки, става ясно от доклада.

Според авторите му откриването на останки от машината групирани в радиус от около 100 метра на 70 м дълбочина повече от седмица след катастрофата и наличието на петна от керосин показват, че самолетът не се е запалил и разрушил във въздуха.

Това прави и тази версия „малко вероятна“.

Полет директно към водата

От комисията отбелязват, че илюзиите за пространствено положение в полет не са рядкост и за 17 години 19 американски пилоти на изтребители са загинали именно при подобни обстоятелства.

Разследващите посочват, че при фаталната стрелба мишената е увеличила скоростта си над нормалното, като в резултат пилотът е поддържал визуална връзка с нея, мислейки си, че се намира в хоризонтален полет – когато всъщност е бил в сравнително плоско пикиране.

Ситуацията е прераснала в аварийна когато пилотът е започнал завой надясно с над 900 км/ч след пуска на ракетата по мишената: „Комисията счита, че до последния момент на полета пилотът не е възстановил правилната ориентация за положение в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация, което е довело до прерастване на ситуацията в катастрофална“.

„Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена „очарование“. Тя възниква когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атака когато вниманието се фиксира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота“, се посочва в доклада.

Вижте във видеото коментара на авиоекспертът Ангел Борисов!

  • Възстановка с авиосимулатор: Какви са версиите за авиокатастрофата с МиГ-29?
  • Експерт: Черната кутия ще отговори на най-важните въпроси за полета на МиГ-29
  • Симулация на фаталния полет на МиГ-29: Лесно ли може да бъде изгубена ориентация в нощно небе?
  • Вижте подполковник Терзиев в полет (ВИДЕО)
  • Черната кутия на падналия МиГ-29 заминава за Русия (ВИДЕО)
  • С военен ритуал изпратиха майор Валентин Терзиев в последния му път
  • Георги Панайотов: Не става въпрос за пилотска грешка при катастрофата с МиГ-29
  • „Черната кутия“ на падналия МиГ-29: Информация от устройството не е извлечена
  • Полк. Недялков: Нарушенията на черната кутия намаляват шансовете за извличане на цялата информация
  • Очаква се днес да бъде получена информация от черната кутия на разбилия се МиГ-29