Най-малко 10 органа у нас отговарят за безопасността на движение по пътищата. Предложеното ново звено за пътната безопасност ще налага административни наказания и ще е пряко подчинено на Министерския съвет. Решението за създаването му беше взето вчера от правителството.
Ще дублира ли други подобни структури?
Звеното ще има право да предписва и наказва. „Функциите ще са мониторингови и контролни. Едно такова звено ще има 60 – 70 служители, но ще има достъп до целия държавен апарат. Рано е да се говори за бюджет”, поясни пред bTV Томислав Дончев.
Органът по пътна безопасност се създава по подобие на звеното в Ирландия. Сега у нас има най-малко 10 органа, отговарящи за безопасността на движението.
АПИ възлага и организира строителството на нови пътища и съоръжения и отговаря за поддръжката на пътищата. Министерството на транспорта пише и предлага закона за движение по пътищата, ДАИ отговаря за шофьорските изпити и изправността на автомобилите, а МВР за поведението и контрола на шофьорите, безопасността на пътя, пътните знаци и маркировката.
Отделно от тях общините отговарят за поддръжка на пътищата, пътните знаци и маркировката. Спешна помощ – за животоспасяваща реакция при катастрофи. Министерството на отбраната регистрира военната техника по пътищата.
Земеделското министерство пък регистрира земеделската техника и превозващата храни, Министерството на образованието отговаря за училищните автобуси, а Комисията за финансов надзор за застрахователите.
НАП пък отговарят за събирането на глобите, контролира бюджета и финансирането на цялата система за безопасност на движението.
Разпръснатата отговорност води до грешни изводи и анализи на причините за катастрофите. „Здравното министерство се грижи за цялата спешна помощ – разликата в статистиката за ПТП от МЗ и КАТ е 50%”, твърди Настимир Ананиев от Института за пътна безопасност.
Създаването на подобен орган е препоръчано преди години и от Световната банка.