Внезапни проверки на случаен принцип из болници в цялата страна организира здравната каса.
Проверката започва от частна болница в Хасково, която работи с НЗОК. Още в началото се установява нарушение - за цялата болница има само един лекар по график, при това очен специалист. Изискванията са да има поне двама лекари на отделение. Следва проверка на броя на пациентите и грижата за тях, както и инспекция на документацията.

Едно от най-фрапиращите нарушения е подпис на пациент върху празно медицинско направление. Както и подпис за получена епикриза, още преди тя да е изготвена. Това нарушение бе констатирано в документите на всички 11 пациенти, приети в болницата.

"Направленията за хоспитализация, от 11 болни и на 11-те не бяха попълнени. Нито кога са постъпили, няма ден, час, тези неща ние ги следим, така попълнено с тези данни, този пациент може да се отчете в който и да е период", каза Евгения Нинова, началник отдел "Финансов контрол" в НЗОК.

Между административните нарушения изпъква и един куриозен случай - пациент, записан от лекуващия го лекар с операция, каквато не е претърпял.

"Сега този пациент също не знаеше къде му е извършена операцията. На носа, на крака или на ануса? Не би трябвало това да се допуска, но явно лекарите не са записали правилно или не са му казали, но този пациент, който сега видяхме има превръзка на крака, не на носа", коментира Нинова.

Подобни нарушения са открити и при проверка в същата болница преди 10 дни. И все пак засега няма да има наказания, а само предписания.

От частната болница проверяващите отиват и в държавна

Проверката ни е в Ортопедията на Многопрофилна болница Хасково. Нарушения проверяващите не откриват. В АГ-отделението прави впечатление по-големият брой служители на работа и лошите условия, при които са настанени родилките. Освен това от записани 5 жени в отделението за патологична бременност 2 липсват.

"Отсъстват двама пациенти, които би трябвало да са в болницата. Две пациентки с патологична бременност, т.е. това са жени с риск за бременността, които би следвало да бъдат на денонощно лечение. Дежурния персонал в момента не знаеше тези пациенти защо не са в стационара. Това ще бъде взето това под внимание, когато РЗОК заплаща тези случаи", каза д-р Даниела Тенчева, експерт "Медицински контрол" НЗОК.

Нарушения има и в общинската болница на град Харманли

Тази болница обслужва населението на три общини - Харманли, Симеоновград и Маждарово, а единственият дежурен лекар няма необходимата специалност.

"Той няма специалност и не работи, за касата той е неизвестен. Не може да попълва документация, не може да работи. Но той води цялото дежурство на цялата болница, можем ли да приемем, че 24-часовото обслужване в цялата болница е осигурена, като би трябвало поне в отделение да има двама специалисти, иначе в цялата болница един дежурен, който няма специалност анестезиолог, оставен в болницата, другите са на разположение, така не разбираме ние 24-часовото покритие в една болница", каза Евгения Нинова.

"Този график беше даден в касата и с този график ние сключихме договор, а сега се оказва, че не е верен", обясни д-р Динчо Генев, управител на МБАЛ – Харманли.

При проверката става ясно и че управителят е специалист по вътрешни болести на основен трудов договор в болницата в Тополовград. Това на практика означава, че той е на 8-часов работен ден на 50 километра от болницата, която управлява.

Добрият пример се оказа столична университетска болница, където не бяха открити никакви нарушения спрямо пациентите или здравната каса.