"Бях в хола, бях отворила врата към балкона и такъв трясък се разнесе, че помислих, че са се сблъскали коли, което тук е много често явление, между другото. Показах се на балкона, видях, че е колата, паяка”.
Така започва поредният работен ден в един от централните столични квартали.
"Започнаха да свиркат, излязоха от изкопите: Ей! Стой! По същият начин и аз отгоре казвам на хора: Спрете! Спрете! Спрете! Защото виждам как кабелите започват да се огъват. Кутиите литнаха настрани”, разказва Ксения Димитрова.
Секунди след като автомобилът на градска мобилност минава през улица „Черковна" 52, кабелните връзки са прекъснати. В този момент председателят на "Дружеството на психолозите в България" д-р Пламен Димитров е пред компютъра си в подготовка на научна конференция, която трябва да започне по-късно същия ден.
"Дори полицаят, който беше с тях, не понечи да намери някакво други решение - те не ги бяха скъсали в момента, в който те ги затрудняваха да преминат. А демонстративно излязоха и срязаха тези кабели, въпреки нашите искрени молби да не го правят”, каза д-р Пламен Димитров.
Няколко часа по-късно жителите на улица "Черковна" обаче никак не са спокойни. От Центъра за градска мобилност заявиха, че са в правото си и не дължат обяснение. В търсене на виновника за аварията екипът ни извървя пътя с прехвърляне за информация от тях към Столичния инспекторат, а от там към общинската администрация извървя . Оказа се, че плътната мрежа от кабели изобщо не трябва да съществува, според няколко закона и наредби на две министерства и Столичния общинския съвет. Какво на практика трябва да се случи с всички висящи жици?
"Да се премине към премахване... Предполагам, че обяснението защо това не се е случило, както за всичко останало, е въпрос на средства”, заяви арх. Антоанета Йовева - изпълняващ длъжността кмет на район "Оборище”.
В закона ясно е записано, че всички съобщителни кабели са забранени в населени места с повече от 3 000 жители. Но за да се отърват от кабелната украса, отговорните районни кметства трябва да наемат специална фирма. Според д-р Димитров, служителите на Градска мобилност бързо спестяват този разход на данъкоплатците. Преди да отрежат каквото и да било, отговорните органи първо трябва да намерят собственика.
"Това е много трудно, тъй като не се знаят кои са точно операторите”, обясни арх. Антоанета Йовева.
Тази констатация на районната администрация на практика обезсмисля всички закони и наредби по темата. За жителите на всички населени места с повече от 000 души население остава надеждата, че операторите ще спазят закона и ще инсталират кабелите си под земята или, че служителите, следящи за обществения ред, поне ще бъдат вежливи с клиентите си.