Нашият зрител Емил Василев от Русе ни писа за състоянието на централната железопътна гара в града. Въпреки продължителния ремонт, при дъжд, в удължения подлез тече обилно. Асансьорите са спрени. "Типично по български, са усвоени едни пари, с които някои са си напълнили джобовете", пише русенецът. Кореспондентът ни в града Силви Стефанов потвърди написаното от нашия зрител, но според него проблемът се оказва далече по-голям.

"Аз живея в квартала над гарата в град Русе и често минавам през подлеза. Преди две-три години беше правен ремонт, но не е направен много качествено и капе, даже направо шурти, когато има по-силен дъжд и се образува локва, даже малко езерце”, обясни Емил Василев.

Всичко, казано и написано от Емил, е вярно. В изградения между 2005 г. и 2008 г. подлез, който свързва гарата с кварталите над международния път Букурещ - София, тече вода отвсякъде. Пропада подходът към южния вход, отводнителните канавки не вършат работа, с вода са пълни асансьорните шахти.

"Асансьорите, които са монтирани, например, са разчетени да работят при температури от 5 до 35 градуса. При по-ниски или по-високи температури хидравликата изключва и те не работят. За съжаление, така е било заложено и по договор. Аз не мога да си обясня кой и как е подписвал тия договори за монтаж на такава техника, която на практика е негодна", заяви областният управител на Русе Пламен Стоилов.  

Реконструкцията на гарата, която на практика е удължаване на подлеза, е струвала на държавата към 1,5 млн. лева. Всичко това обаче, съпроводено с множество междинни официални преоткривания и рязания на ленти, е трябвало да бъде предхождано от проучвания на терена.

Преди години при строителството на международния път над гарата са били неразумно премахнати отводнителните дренажи и сега всички дъждовни и снежни води се стичат към пероните и към квартала наоколо. Така освен гаровия комплекс, в льосовата почва потъват осем големи жилищни блока.

"Това поставя въпроса защо преди да бъде възстановена тази система и да бъде решен проблемът с отводняването е извършен ремонт за около 1,5 млн. Фактически тия пари са изхарчени на вятъра. Предвид наличните данни за престъпления съм сезирал ръководството на ДАНС. Не съм информиран за резултатите от извършената проверка”, допълни Стоилов.  

От пролетта до сега при русенския областен управител е натрупана цяла преписка със сигнали, писма, констативни протоколи, становища... В близките дни той ще поиска експертна среща с участието на представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура" и експерти.

"Това, което зависи от мен, ще бъде направено", обеща областният управител.