Когато говорим за проблемите със замърсяването, търсим причините в автомобилите, градския транспорт, индустрията. Дали някой от нас дава сметка, че част от вредните емисии, които дишаме идват от небето. Репортаж на Стоян Георгиев.
Около 100 самолета на ден кацат и излитат от София. Бройката не е голяма, за да се отрази съществено на околната среда.
Транзитно над столицата ни обаче прелитат над 1000 самолета на ден. Затова почти винаги, когато погледнем към небето в ясен, ден виждаме една или повече бели линии. Тези бели линийки са изгорелите газове на пътнически самолети, които прелитат над въздушното пространство на България.
"Въздухоплавателните средства, които прелитат над страната ни, основно са ориентирани от Северозапад на югоизток. Това е потокът, който минава от Западна Европа към Близкия и Далечния изток и обратно. Такива въздухоплавателни средства прелитат на височина 9 до 12 хил. метра. Разбира се, има и по-ниски, но въздухоплавателните средства следват по-големи височини с цел по-нисък разхода на гориво", обясни Ангел Рачев - зам. ген. дир по оперативната дейност.
Освен самолетите, които летят над София, или по-скоро близо до нея, над страната ни има още няколко въздушни коридора.
Самолети прелитат от и към Гърция, като трасетата им минават над Родопите, близо до Пловдив - посока Ловеч, Плевен - река Дунав. Другият голям коридор е над Бургас и Варна, също посока север-юг. Колко самолети общо прелитат над България?
"На годишен базис през 2008 година за пръв път прехвърлихме 500 хил. обслужени единици", каза Рачев.
Половин милион самолета прелитат над главите ни всяка година, като при среден капацитет 200 места, това означава, че 100 милиона пътници, колкото цялото население на Русия, преминава в самолети над България. Причината за този голям трафик е кръстопътното положение на страната ни. Какви замърсявания остават в страната ни прелитащите самолети?
"Определено авиационният бизнес отделя емисии, но въздухоплавателните средства прелитат доста високо и ветровете и тези течения, които ги има в големите височини отнасят на доста километри твърдите частици и въглеродния двуокис", обясни още Рачев.
12 на сто от вредните транспортните вредни емисии идват от самолетите
"Газовете, които се отделят от автомобилите в София са много повече отколото отделят въздухоплавателните средства като процент. Характерно е, че когато въздухоплавателните средства са на малки височини и на земята, те израздходват съответно повече гориво, по-голямо количество въглероден двуокис отделят. Когато са на височина, изразходват по-малко гориво и отделят по-малко емисии, като съотношението е два-три пъти по-малко на височина, отколкото на земята", заяви Милан Маринов дир. на дирекция "Развитие на националната система за управление на въздушното движение".
Вредните емисии си имат цена. Всеки самолет, прелитащ над страната, плаща около 43 евро на 100 км. Това означава, че от всяка бяла линийка над главите ни в държавата влизат от 130 евро.