Миналата седмица в ефира на "Тази сутрин" чухме всички позиции "за" и "против" промените в правилата за паркиране в София. Предложените изменения - новите зони и платеното паркиране пред домовете, бяха силно разкритикувани от жителите на столицата. На фона на проблемите с трафика, стана ясно, че в София има изградени подземни паркинги, които не се използват. Иван Георгиев влезе в един от тях - до метростанция "Стадион Васил Левски", за да потърси решение на проблема с паркирането.

Отговорът на проблемите с трафика се крие под нивото на софийските улици - това твърдят инженерите проектирали един от четирите подземни паркинга, част от мрежата на софийското метро.

"Под нас има още едно ниво. Това е второ ниво, след това трето ниво гаражи и след това, под него - на четвърто ниво, върви влака. Там е метрото", обяснява инж. Димитър Кръстев от строителния надзор на метрото.

Единствената причина паркингите на метростанция "Сердика", "Сливница" и "Стадион Васил Левски" да не работят е липсата на проект за довършителните работи. По същата причина вече повече от десет години паркингът на станция "Люлин" е просто неизползваема бетонна кухина.   

"Това ще отнеме, според мен, довършването, не повече от шест месеца. Проектите ще се направят бързо - те могат да станат за един месец. Има и асансьор, който излиза отгоре на покривна плоча. Оставяте си колата, взимате асансьора, отивате горе и след това, където си искате", обяснява инж. Кръстев.

Съоръжението до Националния стадион ще побира между 200 и 500 автомобила. Никой не може да каже кой е виновен за неизползвания подземен ресурс. На всички е ясно обаче, че докато изградените подземни паркинги не започнат работа, задръстените с автомобили тротоари ще продължават да бъдат типична столична гледка.

Проблемите с паркирането не са белег единствено на ниска култура. Според експерти те са показателни за липсата на цялостен план за развитието на градските пространства.

"Паркинги над реките, под реките, до реките, под "Витошка", до "Витошка"... Изобщо много идеи. За 20 години се оказа, че само е вряло и кипяло, но за жалост само на идейна фаза. Оказа се, че няма нито един проект инвестиционен за подземен паркинг в София", призна председателят на комисията по транспорт в Столична община Радослав Тошев.

Изграждането на 55 подземни паркинга е една от новите идеи в Столична община. Но заради липсата на конкретни проекти, отново никой не може да каже колко ще струват и колко време ще отнеме построяването им.

"Не искам да се ангажирам, защото виждате 20 години как сме се въртели в един омагьосан кръг - непрекъснато някой обещава: Догодина почваме, по-догодина почваме", каза Тошев.

Изход от омагьосания кръг преди 20 години намира архитект Михаил Петков. Той е патентовал технология с която училищните дворове да се превърнат в модерни автомобилни площадки.

"Строителството ще се извърши само в рамките на лятната ваканция. Всеки един човек, който влезе и вложи пари за паркиране, почасово паркиране, той фактически ще дава и ще подпомага образованието на това училище", обяснява архитект Петков.

Проектът за автоматизирани подземни паркинги под училищните дворове е предложена още при управлението на Стефан Софиянски. Според автора й, готовите подземни конструкции могат да разрешат не само проблемите с трафика:

"Каквото ви хрумне на ума! И спорт, и всичко за децата, за гражданите, за паркиране, ако щете, за спортни развлечения, за танци, за плувни басейни, за складове библиотеки, всичко!".

Единственият проблем на новата технология е цената - между 3 000 и 10 000 евро ще струва една гаражна клетка в подобен паркинг. И докато Столична община се надява да намери пари за изготвяне на конкретни планове, подобни идеи все още звучат като научна фантастика. Първите проекти за новите подземни паркинги на територията на София трябва да бъдат готови най-рано през есента на следващата година.