Чрез поредица от малки промени финландският град Оулу насърчава своите жители да се придвижват с велосипед през дългата, тъмна и снежна зима. Какво могат да научат другите градове от пионера в зимното колоездене?

Оулу е четвъртият най-северен град в света. Намира се само на 100 км южно от Арктическия кръг. Дори при снежни бури и отрицателни температури жителите му се придвижват в велосипедите си.

Накъдето и да отидете, хора от всички възрасти се придвижват през пресния сняг, увити в топли дрехи и сякаш се наслаждават на краткото бледо слънце и хапещия студен въздух.

Снимки: Oulu.com

"Зимната столица на колоезденето на света": До -30 градуса и при 4 часа дневна светлина

Оулу гордо нарича себе си "зимната столица на колоезденето в света". Градчето е покрито със сняг пет месеца в годината. В най-студените дни на зимата температурите там падат до -30 C градуса по Целзий, а дневната светлина е само четири часа.

Въпреки тези тежки условия, 12% от зимните придвижвания в Оулу се извършват с велосипед. В Англия, където климатът е доста по мек, целогодишно делът на пътуванията с велосипед е само 2%.

Снимки: Oulu.com

„Когато слънцето грее и снегът отразява светлината, атмосферата е прекрасна. Понякога дори минавам по по-дългия маршрут през замръзналото море“, споделя Хари Ваарала пред Би Би Си. Той е пътен инженер и всеки ден до работата си изминава по 27 км.

„Почистете големите пътища от сняг само когато са готови велосипедните алеи

Местната власт е поела дългосрочен ангажимент и планира бъдещи инвестиции в колоезденето, като част от политиката на града към устойчивост и намаляване на емисиите от автомобилите.

 

Пътеките за велосипеди се почистват през зимата всеки ден, като използват флотилия от тежкотоварни снегорини. Една от най-въздействащите промени е и една от най-простите: „Почистете големите пътища от сняг само когато са готови велосипедните алеи.“

„Три-четири сантиметра пресен сняг не е проблем за автомобилите, но може да е проблем за велосипедистите, както и за възрастните хора изобщо да излязат навън“, казва Ваарала.

Почистените велосипедни алеи осигуряват достъп из града за хора, които използват тротинетки.

„Не струва нито стотинка повече, използваме същия персонал и оборудване, които почистват и автомобилните пътища. Въпросът е само в реда, в който почистването се случва“, коментира Ваарала.

Организират се и „крайпътни събития“ с топли напитки, за да се получи обратна връзка от велосипедистите.

„Важно е и как общуваме с жителите на Оулу. Когато има голяма снежна буря, местните власти на други места могат да кажат: „Оставете колелото си у дома и вземете автобус или кола.“ В град Оулу решихме никога да не изпращаме такова съобщение. Вместо това казваме: „Идва голяма снежна буря, моля, оставете колата си у дома и вземете велосипед, пътеките ще бъдат почистени до 7 часа сутринта“, обяснява още Хари Ваарала.

 

„Страхотна загрявка“

Елина Техтела е 31-годишна танцьорка и хореограф на свободна практика. Всеки ден тя пътува с колелото си и двете си деца – на две и на четири години, до детската им градина, а след това и до работното си място. Децата ѝ седят в ремарке, прикачено към велосипеда ѝ. Според Елина Техтела това е най-бързият и надежден начин за пътуване.

„Пътуваме защитено и уютно, а колоезденето е страхотна загрявка за мен. Нося очила, когато вали сняг, и дълго палто и панталон, за да се предпазя от вятъра. Когато въртиш педалите и не спираш, не ти е много студено“, казва още тя.

Сгушени в ремаркето си, децата ѝ носят топлите дрехи, с които излизат на детската площадка или се разхождат в града.

90% от учениците в едно училище отиват до него с колело или пеша

В едно от най-големите училища в Оулу повече от 90% от децата стигат до училище с колело или пеша - дори през най-студените зимни месеци.  Маршрутите за велосипед са много, докато придвижването с кола е ограничено.

Във всички училища в Оулу средно 50% от децата пътуват с колело, което е най-високият процент във Финландия.

„Не мисля, че децата на седемгодишна възраст в много други страни ходят с колело до училище сами“, казва Ваарала, добавяйки, че четиригодишният му син обича да кара колело в снега.

„Това е част от нашата история, от нашия начин на живот. Те израстват с това, няма да чуете дете, което да се оплаче“, допълва още той.

900-километрови пътеки за колела и по-малко вредни емисии

Мрежата от велосипедни пътеки за първи път е била планирана още през 60-те години на миналия век. Във времето тя се разраства значително. Днес има повече от 900 км пешеходни и велосипедни алеи. А разширяването им продължава.

Придвижването с велосипед помага за намаляването на вредните емисии от транспорта много по-бързо, отколкото замяната на автомобили с двигател с вътрешно горене с електрически превозни средства.

Проучване в Европа показва, че преминаването към колоездене или към използването на електровелосипед само един ден в седмицата може да намали въглеродните емисии, които произвежда типичният градски жител, с половин тон годишно. Това е еквивалентът на двупосочен полет от Лондон до Рим. Намаляването на емисиите от транспорта ще бъде ключова част от националния план на Финландия за достигане на нетната нула до 2035 г.

Моделът на Оулу е дискутиран и в други северни градове, които се надяват да прегърнат зимното колоездене.

През 2013 г. в Оулу е основана Федерация по зимно колоездене, чиято цел популяризира този начин на придвижване в международен план. Оттогава се провеждат конференции в градове по целия свят.

320 подлеза за децата, добре осветени пътеки и превръщането им в „супермагистрали“

Едно от основните предизвикателства за зимното колоездене е безопасността. Оулу се справя и с това. Пътеките са добре осветени през тъмните зимни месеци и има 320 подлез. Така не се налага особено децата да пресичат пътищата.

Съществува и система от знаци, базирани на проектор, които се осветяват от стълбове на лампи върху заснежените повърхности. Национално проучване показва, че жителите на Оулу са сред най-доволните във Финландия от безопасността на градския транспорт.

Сега градът е в процес на разширяване на велосипедните пътеки - от 3,5 м на 6,6 м фута. Така ще бъдат изгради велосипедни „супермагистрали“.

В Оулу колоезденето е състояние на ума

47-годишният Клаес Крюгер е мениджър по развитието на града и е един от жителите, който е преминал от четири колела на две.

„След тежък работен ден, това е чудесен начин да изчистите ума си. Карането на велосипед е добро и релаксиращо упражнение. Карам колело при всякакви метеорологични условия, карал съм колело при -25 градуса, в снежни бури. Нямам зимни гуми на велосипеда си. Колоезденето е в нашата култура. Мисля, че в Оулу, колоезденето е състояние на ума“, казва той.

„Ползите за психическото и физическото здраве са друга причина за колоезденето в града. Искаме да сме сигурни, че всички граждани могат да излизат навън през зимните месеци. Вярваме, че това ги прави по-здрави, по-щастливи и по-активни“, казва Ваарала.

Карането на велосипед е полезно и за нашето сърдечно-съдово здраве и за намаляване на риска от диабет и рак. В Европа насърчаването на здравословни нива на физическа активност може да предотврати 10 000 преждевременни смъртни случая годишно.

За места като Оулу колоезденето през зимата има допълнителното предимство на увеличаване на излагането на слънчева светлина и събирането витамин D, когато дните са кратки.

Проучване сред повече от 5700 финландци установява, че физическата активност е един от факторите, свързани с по-високите серумни нива на витамин D - наред със здравословния Индекс на телесната маса, непушенето и здравословна диета.