Страните от Европейския съюз одобриха исторически закон, който ще гарантира, че всички нови автомобили, продавани от 2035 г. нататък, трябва да имат нулеви емисии. Единствено Полша гласува против закона, а България, Румъния и Италия се въздържаха.
Изключение ще бъде правено за новите автомобили, които се движат на климатично-неутрални горива, т.нар. синтетични или е-горива.
Решението се забави с няколко седмици, след като германският министър на транспорта се обяви в последния момент срещу плана и поиска договореното изключение за климатично неутралните горива. Компромисът между Брюксел и Берлин беше постигнат през уикенда, което направи възможно одобрението на плана.
Очакваше се новият закон да направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г. Въпреки това изключението, спечелено от Германия, ще помогне на традиционни автомобили, въпреки че климатично неутралните горива все още не се произвеждат в голям мащаб.
Какво представляват е-горивата?
Е-горивата - е-керосин, е-метан или е-метанол, се произвеждат чрез синтезиране на уловени емисии на въглероден диоксид и водород с помощта на електричество от възобновяеми енергийни източници.
Те изпускат въглероден диоксид в атмосферата, когато се използват в двигателя, но идеята е, че са климатично неутрални, защото тези емисии са равни по обем на уловените при производството им.
Кой ги произвежда?
Повечето големи автопроизводители залагат на електромобилите на батерии – технология, която вече е добре развита, за да намалят драстично вредните емисии.
Големите петролни компании, както и немалък брой автомобилни компании, защитават е-горивата, тъй като не искат колите им да станат прекалено тежки, което на този етап е неизбежно, тъй като батериите за електромобилите все още тежат много.
Освен това е-горива все още не се произвеждат в индустриален мащаб. Първият по рода си завод за такива горива заработи в Китай през 2021 г. Амбицията му е да произвежда 550 милиона литра годишно. През 2024 г. компания панира да отвори подобен завод в Норвегия, който да произвежда авиационно гориво.
Пътят към чистия въздух
Според Европейската комисия леките автомобили и микробусите са отговорни съответно за около 12% и 2,5% от общите емисии на въглероден диоксид в ЕС.
По-рано този месец ООН предупреди, че светът вероятно няма да успее да постигне целта за ограничаване на повишаването на глобалните температури до 1,5 градуса.
Новият закон на ЕС ще изисква от 2035 г. всички продавани нови автомобили да имат нулеви емисии, а от 2030 г. - 55% по-ниски емисии в сравнение с нивата през 2021 г. Късното противопоставяне на Германия дойде, след като страните от ЕС и политиците вече бяха договорили постепенното спиране на емисиите до 2035 г. и предизвика гнева на някои дипломати от ЕС.
„Порше“ и „Ферари“ са сред поддръжниците на е-горивата, в които те виждат начин да избегнат натоварването на своите автомобили с тежки батерии. Други производители обаче, като „Фолксваген“, „Мерцедес“ и „Форд“, ще използват електрическите превозни средства, за да намалят въглеродните емисии.
Против закона
Полският министър по климатичните въпроси Анна Москва посочи, че забраната "ще бъде унищожителна за нашите икономики и граждани".
Италианският министър на екологията Пикето Фратин заяви, че се е въздържал, тъй като Италия иска да бъда направено изключение и за автомобилите, ползващи биогорива.
Европейският парламент обаче може да се противопостави на сделката през следващите седмици, тъй като технологията за производството на е-горива, извличани от водата и въглеродния диоксид с помощта на възобновяема енергия, е силно противоречива.