В Обединените арабски емирства (ОАЕ), близо до Абу Даби, където жегите са трудно поносими, строят град на бъдещето. Там вече има кула за вятър, а температурите са с до 10 градуса по-ниски благодарение на градския дизайн.

Липсват типичните небостъргачи, а по улиците се движат само електрически коли. Амбицията е това да стане най-екологичният град в света.

Преди 17 години в ОАЕ започва амбициозно строителство – на град Масдар, замислен като „най-устойчивия град в света“ – без въглеродни емисии и с нулеви отпадъци.

Снимка: btvnovinite.bg

Масдар е слоган и означава „източник“, използване на природните ресурси, за да се изгради и произвежда енергия. По план градът ще е дом на 40 000 души.

„Сега имаме близо 4000 жители. Както и 10 000 души, които работят тук всеки ден. Започнахме, да развиваме и общности от хора, защото, когато имаш град, имаш и жители – имаме такива, които живеят тук, такива, които идват за почивка, имаме училища, имаме университети. Хората избират да живеят тук по различни причини – ние сме много близо до летището на Абу Дабу, а и на почти равно разстояние между Дубай и Абу Даби. Лесно достъпни сме до двата големи града в ОАЕ. Дори всекидневните нужди, като например от супермаркети, вече съществуват за нашата общност. Хората вярват в мисията на Масдар сити за екологично чисто живеене“, казва Крис Уан, директор по устойчивостта в Масдар.

Снимка: btvnovinite.bg

Улиците и сградите на града са специално проектирани да бъдат енергийно ефективни. В традиционен арабски стил, сенчестите пътеки и тесните улички създават приятно пространство за разходка в горещия климат на региона. Сградите са високи само пет етажа, покривите са със слънчеви панели, а навеси правят сянка за пешеходците.

„От построяването на сградите досега отчитаме между 41-42 спестена енергия от използването на електричество и охлаждане. Във връзка с въглеродните емисии, свързани с построяването на сградите, използваме така наречените зелени материали, които могат да се рециклират“, уточнява Крис Уан.

Температурата по улиците обикновено се усеща с 5-10 градуса по-ниска от околната пустиня. Разликата се дължи на градския дизайн. Ядро на града, наречено подиум, е издигнато, а сградите са групирани близо една до друга, за да създадат улици и пътеки, които са защитени от слънцето.

Снимка: btvnovinite.bg

„Имаме и вятърна кула. Тя работи като прихваща ветровете. На върха на кулата има отвори, които се отварят и затварят в зависимост от посоката на вятъра. Така той се насочва надолу по кулата към земята. Спуска се и се разпространява там. В кулата сме добавили и така наречената водна мъгла, която допълнително охлажда въздуха. По този начин охладеният въздух слиза надолу по-бързо“, обяснява директорът по устойчивостта в град Масдар.

За транспорт се използват електрически превозни средства, достъпни за обществено ползване, с максимална скорост от 130 км/ч. Те могат да се презареждат на зарядни станции в целия град. Масдар Сити вече е дом и на някои от най-модерните технологии за слънчева енергия в света.