Как  COVID-19 ще се отрази на бизнеса и каква ще е цената на кризата? Българската стопанска камара започна анкета сред компаниите в страната. Ексклузивно ще ви покажем резултатите  от отговорите на повече от 600 фирми.

Оказва се, че бизнесът е разделен в оценката на предприетите до момента мерки. Според 35% те са закъснели, а за 24% мерките са твърде рестриктивни.

Бизнесът е песимист. Според 60% от участниците в анкетата пикът на кризата предстои и се очаква задълбочаване на проблемите. В същото време 70 на сто признават, че нямат антикризисен план.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Огромната част от фирмите нямат в договорите си с контрагенти клаузи за форсмажор - т.е. нямат правна защита.

Прогнозата за загубите е до 52% от оборота, а за фирмите, предпочели да отговорят в конкретни суми - средно между 1000 и 2000 лева на ден.

„Възстановяването ще продължи с месеци. Ще има щети за всички, които трябва да се пренастроят“, заяви Иван Велков от БСК в „Тази сутрин“.

Добре е, че българската икономика е диверсифицирана, като има малки и средни предприятия, реагират по-бързо на промените и се пренастройват, смята Велков.

Гъвкаво работно време и дистанционен труд могат да въвеждат работодателите като предпазна мярка за служителите си срещу разпространението на вируса COVID-19. Това са част от препоръките за организиране на работния процес, които Министерството на труда и социалната политика изпрати до всички национално представителни работодателски организации.

За да защитят здравето на персонала си, работодателите могат да превърнат всички свободни помещения в нови работни места и да поставят вътрешни прегради между отделните работни станции. Препоръчва се общите събрания, конференциите, семинарите и обученията да бъдат отложени или да бъдат организирани чрез онлайн платформи. Променливото работно време може да се съчетае с дистанционна работа, като по този начин ще се избегне струпването на работници и няма да се прекъсне ефективният работен процес.

За да се организира надомна работа, шефовете на компании трябва да създадат условия за възлагане и отчитане на положения труд и да осигурят оборудване. Особено внимание те трябва да имат към хората с увреждани. Редовно трябва да се провеждат инструктажи, да се осигурят лични и колективни средства за защита и дезинфекция на помещенията. Служителите с болничен лист за поставяне под карантина не трябва да се допускат до работните им места.

60-70% от бизнесът е в сферата на услугите, а в този сектор по-лесно може да се осъществи дистанционна работа, смята Данаил Кънчев от Българската асоциация за управление на хора в „Тази сутрин“.

Кодексът на труда вече е регламентирал работата от разстояние, отбеляза Кънчев, но припомни, че за това трябват допълнителни ресурси като преносими компютри.

Голям проблем в настоящата ситуация е закъснялата дигитализация на комуникацията с властите, смятат двамата икономисти.

„Липсата на комуникация е голям проблем. Беше издадена заповед на Министерството на здравеопазването без съпътстващи законодателства“, смята Кънчев.

Бизнесът има конкретни мерки и предложения, обяви Иван Велков, който настоява за „интегриран подход“ за възстановяването на икономиката.

  • Тестовете за COVID: В България са доста по-скъпи от други страни в ЕС
  • Започва имунизацията за COVID-19 за есенно-зимния сезон
  • МЗ предлага: Заразените с COVID-19 да останат вкъщи 14 дни, а контактните – 10 дни
  • 442 са новите случаи на COVID-19 за денонощие у нас
  • Има или няма карантина за учениците при болен от COVID-19?
  • COVID-19 и ваксините: 14-дневната заболеваемост продължава да се покачва
  • Скок на заболелите от COVID-19 и грип у нас
  • Ръст на заразените с COVID-19: Над 3200 души се ваксинираха за последните три дни
  • Ваксинация срещу COVID-19: МЗ осигурява 1,3 милиона ваксини на Рfizer/Biontech
  • Без карантина за коронавирус: Здравните власти предлагат отпадането на задължителната изолация