Музикалните категории на "Оскар”-ите са не по-малко интригуващи от филмовите и, както се убедихме миналата година, дори могат да бъдат скандални. Е, не колкото липсата на Джъстин Бийбър в номинираните за "Грами”, но имаше драматизъм.

Тази година категориите за “Най-добра оригинална музика” и “Най-добра оригинална песен” изправят едни срещу други млади и доказани артисти. Кой с какви шансове е за спечелването на статуетката? Направихме анализ:

Dario Marianelli – Anna Karenina

"Анна Каренина". Историята. Класика. Но скучна. Извинете.

Музиката на Дарио Марианели към филма на Джо Райт е с горе-долу същите етикети – красиво класическо произведение, красиви инструменти, красиво изпълнение, допълва историята (дори се чува влак – важен герой в сюжета), обрисува епохата - наистина можеш да чуеш приплъзването на бални рокли по мраморния под на огромна бална зала, чийто таван е на около 10 метра по-нагоре. Но това е малко скучно. Тази музика е далечна на нашето време, далечна за днешния човек и според мен това ще го отдалечи от Оскара. Накратко: нулев шанс.

Вероятност за "Оскар:

Нашата оценка: 1 от 5

 

 

 

 

Alexandre Desplat – Argo

Първо фактите: Александър Депла е автор на оригиналната музика към "Арго” (номиниран за най-добър филм), "Враг номер едно” (номиниран за най-добър филм), "Rust and Bone" (ТРЯБВАШЕ да бъде номиниран за чуждоезичен филм и Марион Котиар за актриса, но не) и "В царството на пълнолунието” (мнозина го определят като един от пренебрегнатите филми). Този господин е добър, много добър. Много добра е и музиката към "Арго”.

И дори да не сте гледали филма, ще разберете за какво става въпрос от саундтрака му. Изборът на ориенталска флейта (ney флейта) е бил задължителен. Този инструмент недвусмислено позиционира лентата на картата на света – в епицентъра на Близкия изток. Ако досега сте свързвали ориенталската музика само с пендарите и кючекчийките, саундтракът на „Арго” ще ви убеди, че тази музика може да разказва истории, да пресъздава бойни сцени, да предава чувства, миризми и пространства.

Искам музиката на Депла да спечели „Оскар”, но оценявам, че вероятността това да се случи е малка, имайки предвид присъствието на следващия номиниран.

Вероятност за "Оскар”:

Нашата оценка: 3 от 5

 

 

 

 

Mychael Danna - Life of Pi

Майкъл Дана спечели "Златен глобус” за музиката си към "Животът на Пи”. Съвсем спокойно мога да спра да пиша само след първото изречение, защото от 2007 година насам носителят на "Златен глобус” в категорията за оригинална музика е печелил и "Оскар” в същата категория. Това е сериозен аргумент, според анализаторите. Затова мисля, че Дана си заслужава "Оскар”-а по същата причина, по която бих дала статуетката на Депла за музиката му към Арго. Творбите и на двамата композитори пасват идеално на филмите, за които са създадени, но в същото време (което е по-важно за мен), могат да съществуват без тези филми - самостоятелно, завършено, с контекста, който си носят.

Вероятност за "Оскар”:

Нашата оценка: 5 от 5

 

 

 

 

John Williams - Lincoln

Джон Уилямс е “Мерил Стрийп”-ът на тази категория. Композиторът има цели 43 номинации, а е печелил статуетката "само” 5 пъти. Едва ли последната цифра ще се промени тази година.

Музиката към "Линкълн” е подходящо патриотична, като на моменти патосът достига децибелите на химн. В главата ми тухла по тухла и колона по колона се издигат белите плантации със зелените задни дворове, за чийто разкош се грижат чернокожите роби. Тогава това са били доминиращите цветове на млада Америка и в тези цветове е и музиката на Джон Уилямс.

Причината, поради която композиторът най-вероятно ще се размине с "Оскар”, е, че макар и хубава, музиката към "Линкълн” звучи твърде много като Джон Уилямс, като десетки други негови произведения, тя не изпъква, тя не е "Челюсти”, нито "Междузвездни войни”, не е и "Извънземното”. Уилямс печели, когато не звучи като себе си, когато се надскача и създава музика, която остава. А тази от "Линкълн” не е такава, според мен. Ако я чуя след две години, няма да се сетя, че съм я слушала преди, а още по-малко вероятно е да я свържа с "Линкълн”.

Вероятност за "Оскар”:

Нашата оценка: 2 от 5

 

 

 

 

Thomas Newman - Skyfall

Музиката на Томас Нюман за „007 координати: Скайфол” е един прекрасен фон. Толкова. Извинявам се отново. Да, можеш да чуеш историята, динамиката, преследванията, напрежението, драматизма, мъглата, но всичко е някак твърде буквално, твърде озвучаващо, все едно всички тези звуци са възпроизведени не от музикални инструменти, а точно от коли, които се преследват, от обувки, които бягат, от водата, в която някой се дави и т.н. Все едно слушаш един дълъг трейлър и всеки момент ще прозвучи „Готови ли сте за приключението на годината?”.

Песента “Skyfall” на Адел няма нищо общо с оригиналната музика на Томас Нюман, там нещата стоят по съвсем различен начин, но за категорията за оригинална песен ще си говорим утре.

Вероятност за "Оскар”:

Нашата оценка: 1 от 5

 

 

 

 

bTV Cinema ще излъчи на живо цялата церемония на тазгодишните награди "Оскар"!