Стотици граждани излязоха на протест срещу спирането на влакове и съкращаването на жп маршрути, което Министерството на транспорта започна да прилага от началото на годината. Въпреки обещанието, че няма да се закриват повече линии от 1 февруари, недоволството днес в десетина области на страната не стихва.
В Карлово около 400 души блокираха движението на бързия влак Бургас-София-Бургас. В отговор лично транспортният министър Ивайло Московски им обеща възстановяване на 8 от спрените общо 12 влака.
Около 1000 души се събраха на гарата в Горна Оряховица - тя е най-засегнатата от промените в разписанията, като през нея минават 80% от спрените влакове. Местните сравняват действията на Транспортното министерство с геноцид.
Десетки граждани, ощетени от новото разписание на влаковете, се събраха, за да изразят недоволството си на гарата във врачанското село Бели Извор.
Недоволство изразиха и железничари и пърници във Варна. Там се събира подписка за запазването на жп линията Варна-Русе, която е построена преди 149 години и е най-старата в страната.
В София протестиращите поканиха премиера Бойко Борисов и членовете на кабинета му да пътуват заедно във влака от Банкя до София, в който според министър-председателя се возели "10-15 човека непрекъснато".
Още в края на 2014 г. транспортният министър Ивайло Московски обяви, че държавната субсидия за железницата е намалена с 40 милиона лева за 2015 г. и заради това се налага оптимизиране на влакове и служители. Част от съкращенията вече започнаха.
В началото на седмицата БДЖ спря от движение 38 пътнически влака, а на други 10 съкрати маршрута. От 1 февруари се очаква да бъдат спрени още 90 композиции. Планирано е и съкращаването на 1500 служители на железницата.
„Настояваме министър-председателят Бойко Борисов да се извини на българските граждани, които пътуват с обществен транспорт и железница за изказването си: „Между другото, аз и за Банкя като го гледам, вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато", призовават от гражданската инициатива в София.
„Изчислихме разходите, които ще плати цялото ни общество ако „десетте души на Бойко” се качат на автобуси или още по-лошото – директно на лични автомобили за ежедневните си пътувания. Ако с влак тези разходи са 4057 лв. на година, то с лека кола, те ще бъдат 15487 лв. (близо 4 пъти повече). Това са разходите за ПТП, замърсяване на въздуха, шум без разходите за задръстванията”, отбелязват от инициативата.
Протести се предвиждат и на други места в страната, където недоволството вече изригна. На 11 януари близо 200 души от общините Враца и Криводол се събраха на протест, защото след спирането на влакове в региона, няма да има с какво да пътуват до работа и училище.
Ден по-късно към недоволството се присъединиха и пътници от Пловдивско, а на гарата в Габрово служители на железницата, граждани и синдикати символично погребаха БДЖ.
Над 2000 подписа срещу спирането на влакове събраха и на ЖП гарата в Русе. Подписката върви както на касите, където се продават билети, така и на гишето за информация.
Недоволството продължи в Северозапада заради затварянето на ключови гари.
Над 100 души излязоха на гара Мездра срещу спирането на влакове. Гарата е основен железопътен възел за Видин, Варна и София. Спирането на пътнически композиции и промяната в разписанието на други обрича хората на още по-голяма безработица и мизерия, заявиха организаторите.