Версиите за катастрофата с военния изтребител МиГ-29 край Шабла са много. Това заяви в „Тази сутрин“ редакторът на сп. „Клуб криле“ Димитър Ставрев, който е присъствал на учебните бойни стрелби край Черно море.
Според него след откриването на черната кутия ще стане ясна причината за инцидента.
„На борда е имало ракета, която е отчитала резултата от стрелбите. Тя също ще даде много ценна информация за последните минути на този трагичен полет“, заяви Ставрев.
По думите му по време на учението е трябвало да бъде пусната парашутна мишена, а пилотът на изтребителя майор Валентин Терзиев да стреля по нея.
Според Ставрев най-вероятно парашутът на мишената не се е отворил напълно и е тръгнала да пада с по-голяма скорост, което е наложило да се извърши допълнителен маньовър.
„Този допълнителен маньовър аз го тълкувам като втори заход - тоест самолетът, виждайки, че мишената пада под него, направил е втори заход по мое предположение, слязъл е на по-малка височина, поразил е мишената, като това е документирано. При отхождането се е случило нещастието“, каза Ставрев.
Той обясни, че радарът в Балчик хваща от височина 1500 метра и няма покритие на по-ниско. Според него това е причината изтребителят да изчезне от радарите.
„Научих, че първият хеликоптер на ВМС е бил в района около 1:30 ч. на 9 юни. Той е търсил първоначално сигнал от катапулта. После се изяснява, че катапултиране няма и визуално са открити петна от нефтопродукти във водата. Това отчита вероятната точка на удара с водата, но наличието на подводни течения може много да промени картината. Нормално е в максимална близост до стрелбите да има спасителен екип”, допълни той.
Според Ставрев голяма тежест за локализирането на самолета пада върху Института по хидрология. От там трябва да дадат точно инфо за подводните и надводните течения, тъй като това ще ориентира корветите в търсенето.