Как  COVID-19 ще се отрази на бизнеса и каква ще е цената на кризата? Българската стопанска камара започна анкета сред компаниите в страната. Ексклузивно ще ви покажем резултатите  от отговорите на повече от 600 фирми.

Оказва се, че бизнесът е разделен в оценката на предприетите до момента мерки. Според 35% те са закъснели, а за 24% мерките са твърде рестриктивни.

Бизнесът е песимист. Според 60% от участниците в анкетата пикът на кризата предстои и се очаква задълбочаване на проблемите. В същото време 70 на сто признават, че нямат антикризисен план.

Огромната част от фирмите нямат в договорите си с контрагенти клаузи за форсмажор - т.е. нямат правна защита.

Прогнозата за загубите е до 52% от оборота, а за фирмите, предпочели да отговорят в конкретни суми - средно между 1000 и 2000 лева на ден.

„Възстановяването ще продължи с месеци. Ще има щети за всички, които трябва да се пренастроят“, заяви Иван Велков от БСК в „Тази сутрин“.

Добре е, че българската икономика е диверсифицирана, като има малки и средни предприятия, реагират по-бързо на промените и се пренастройват, смята Велков.

Гъвкаво работно време и дистанционен труд могат да въвеждат работодателите като предпазна мярка за служителите си срещу разпространението на вируса COVID-19. Това са част от препоръките за организиране на работния процес, които Министерството на труда и социалната политика изпрати до всички национално представителни работодателски организации.

За да защитят здравето на персонала си, работодателите могат да превърнат всички свободни помещения в нови работни места и да поставят вътрешни прегради между отделните работни станции. Препоръчва се общите събрания, конференциите, семинарите и обученията да бъдат отложени или да бъдат организирани чрез онлайн платформи. Променливото работно време може да се съчетае с дистанционна работа, като по този начин ще се избегне струпването на работници и няма да се прекъсне ефективният работен процес.

За да се организира надомна работа, шефовете на компании трябва да създадат условия за възлагане и отчитане на положения труд и да осигурят оборудване. Особено внимание те трябва да имат към хората с увреждани. Редовно трябва да се провеждат инструктажи, да се осигурят лични и колективни средства за защита и дезинфекция на помещенията. Служителите с болничен лист за поставяне под карантина не трябва да се допускат до работните им места.

60-70% от бизнесът е в сферата на услугите, а в този сектор по-лесно може да се осъществи дистанционна работа, смята Данаил Кънчев от Българската асоциация за управление на хора в „Тази сутрин“.

Кодексът на труда вече е регламентирал работата от разстояние, отбеляза Кънчев, но припомни, че за това трябват допълнителни ресурси като преносими компютри.

Голям проблем в настоящата ситуация е закъснялата дигитализация на комуникацията с властите, смятат двамата икономисти.

„Липсата на комуникация е голям проблем. Беше издадена заповед на Министерството на здравеопазването без съпътстващи законодателства“, смята Кънчев.

Бизнесът има конкретни мерки и предложения, обяви Иван Велков, който настоява за „интегриран подход“ за възстановяването на икономиката.

  • Тестовете за COVID: В България са доста по-скъпи от други страни в ЕС
  • Започва имунизацията за COVID-19 за есенно-зимния сезон
  • МЗ предлага: Заразените с COVID-19 да останат вкъщи 14 дни, а контактните – 10 дни
  • 442 са новите случаи на COVID-19 за денонощие у нас
  • Има или няма карантина за учениците при болен от COVID-19?
  • COVID-19 и ваксините: 14-дневната заболеваемост продължава да се покачва
  • Скок на заболелите от COVID-19 и грип у нас
  • Ръст на заразените с COVID-19: Над 3200 души се ваксинираха за последните три дни
  • Ваксинация срещу COVID-19: МЗ осигурява 1,3 милиона ваксини на Рfizer/Biontech
  • Без карантина за коронавирус: Здравните власти предлагат отпадането на задължителната изолация

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement