Нов сезон, нов стил, ново палто, нова рокля, купувай повече, купувай по-евтино, изхвърляй, пазарувай отново – омагьосан кръг на консуматорско общество. За да задоволява нуждите на консуматорското общество, модната индустрия произвежда около 10% от годишните въглеродни емисии в световен мащаб.
Според данни на Програмата на ООН за околната среда (UNEP) за изработката на един чифт дънки са необходими 3781 литра вода - от производството на памука до доставката на крайния продукт в магазина. Това се равнява на отделянето на около 33,4 килограма въглероден еквивалент. (CEV)
*Материалът започва с множество статистически данни, за да покажем колко сериозен е проблемът, а в края на материала ще дадем и примери за решения.
Всяка година модната индустрия използва 93 милиарда кубически метра вода - достатъчно, за да задоволят нуждите на пет милиона души по света. Близо 20% от световните отпадъчни води са в резултат от модната индустрия – боядисването и обработването на тъкани.
Според данни на Световната банка памукът за модната индустрия заема около 2,5% от общата площ на земеделските земи в света. Синтетичните материали като полиестер изискват около 342 милиона барела петрол всяка година. На този фон процесите на производство на дрехи, като например боядисването, изискват 43 милиона тона химикали годишно.
В допълнение, от общото количество влакна, използвани за производството на облекло, 87% се изгарят или изхвърлят на сметища.
Бърза мода 101 и кръговратът от последствия след нея
Една от ключовите опасности пред околната ни среда е т.нар. „бърза мода“ – това са евтино и бързо произведени дрехи, в големи количества. Обикновено те са направени от нискокачествени материали и възпроизвеждат моделите от модния подиум и висшата мода.
Подобен бизнес модел все по-драстично навлиза в модната индустрия и променя кръговрата ѝ – представянето на нова колекция вече не е сезонно, подмяната на гардероба се случва на седмична база.
Според данни на Европейската комисия по-малко от 1% от дрехите се рециклират в нови влакна, а текстилът, който не може да се използва повторно, се преработва предимно в пълнеж за тапицерии и изолация, или се изгаря.
Модната индустрия – икономически напредък и устойчивост
Модната индустрия е от ключово значение за икономическото развитие, като тя се оценява на около 2,4 милиарда щатски долара в световен мащаб и в нея са пряко заети 75 милиона души. Тя е третият по големина производствен сектор в света след автомобилната и технологичната промишленост.
Това превръща производителите на облекло в предизвикателство да се развиват, без да бъдат врагове на околната среда, да станат съюзници на климата, като същевременно насърчават по-добри условия за работниците в сектора.
Някои водещи марки са отговорили на този призив и работят за намиране на алтернативи на влакна и разработване на по-екологични процеси. Технологиите и научните изследвания играят ключова роля за превръщането на индустрията в по-устойчива.
Спортните обувки и спортните облекла започват да се изработват от материали, извлечени от пластмасата, изхвърляна в океана. Някои компании имат политика за връщане на стари дрехи, за да могат да ги рециклират и вложат материалите в производството на нови дрехи.
Как да намалим замърсяването, което остава след себе си модната индустрия – практични съвети
За да стане модната индустрия по-устойчива, трябва да се включат всички участници - от дизайнерите до производителите и потребителите. Предприемането на някои малки стъпки може да бъде първата голяма крачка към промяната:
- Бъдете креативни в комбинирането на дрехите и ги рециклирайте, след като се износят (в много градове у нас има специално поставени контейнери за рециклиране на дрехи).
- Дарявайте това, което вече не използвате.
- Носете дрехите на шивач, ако имат нужда от поправка, замислете се, преди да ги изхвърлите.
- Купувайте само това, което ви е необходимо.
- Помислете за качеството, а не за количеството - всяка допълнителна година носене на дадена дреха означава по-малко замърсяване. Евтините дрехи често не издържат на цикъла на пране, което означава, че в дългосрочен план не спестявате пари в сравнение с покупката на по-качествени дрехи?
- Купувайте дрехи втора употреба.
На 1 юни Европейският парламент гласува Стратегията на ЕС за устойчив текстил с 600 гласа „за“, 17 „против“ и 16 „въздържал се“. По този начин се призовава текстилните продукти, продавани в ЕС, да бъдат по-издръжливи, по-лесни за повторна употреба, ремонт и рециклиране. Това е ключова стъпка към слагането на край на „бързата мода“.
В Световния ден на околната среда 5 юни сложихме началото на "Зелената седмица" – кампания за отговорно поведение към околната среда.
До 10 юни в ефира, на btvnovinite.bg, в социалните мрежи и радиостанции ще ви даваме полезна информация за това какво можем заедно да направим в ежедневието си, така че да намалим въглеродния отпечатък.