Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ в Балтимор, който беше ударен от огромен контейнеровоз във вторник през нощта безспорно ще остане в историята не само на САЩ, но и на света. Кои са вероятните причини и можеше ли това да бъде предотвратено?

Снимка: Ройтерс

Разследването е все още в начален етап, но по предварителна информация на губернатора на Мериленд Уес Мур сблъсъкът е бил инцидент и не се касае за терористична атака, пише Си Ен Ен.

Ето един поглед към факторите, които може да са допринесли за срутването на моста „Франсис Скот Кий“.

Проблем с електрозахранването и задвижването

В деня след инцидента разследващите изглежда бяха приписали причината отчасти на проблем със захранването, за който екипажът на борда е съобщил малко преди сблъсъка. Подаден е сигнал за бедствие и властите са затворили моста за движение на автомобили, но няколко превозни средства, които вече са били на моста, са паднали във водата при срутването.

Снимка: Ройтерс

Преди сблъсъка контейнеровозът е напускал пристанището на Балтимор и се е насочил към Коломбо, Шри Ланка, казаха служители. Но мигове преди удара в 1:28 ч. сутринта, плавателният съд е изгубил тяга и е пуснал котвата си, гласи изявление на морските пристанищни власти на Сингапур.

„В резултат на това той не успя да поддържа желаната посока и се сблъска с моста „Франсис Скот Кий“, се казва в изявлението.

Клей Даймънд, изпълнителен директор на Американската асоциация на пилотите, описа проблема със захранването като „пълно спиране“ на двигателя и електричеството.

Снимка: Ройтерс

Всички проблеми с електрозахранването могат да бъдат потвърдени от кадрите на инцидента, които показват струя тъмен дим, издигаща се от кораба и мигане на светлините му.

Говорител на чилийския флот потвърди пред Си Ен Ен, че корабът е бил задържан за кратко в страната миналия юни заради проблем с тягата. „Държавният инспектор на пристанището даде краен срок за отстраняване на недостатъка, преди корабът да може да отплава, което беше завършено и проверено на място от инспектора в същия ден“, каза говорителят в изявление.

Имало ли е човешка грешка?

За Мери Скиаво, бивш генерален инспектор на Министерството на транспорта на САЩ, кадрите предполагат, че „на кораба е имало нещо, което е причинило проблем с управлението“. По думите му местните пилоти са били „високо обучени хора“. Смята се, че те познават по-добре от екипажа на кораба водите, през които преминават, и потенциалните опасности, но без захранване толкова голям и тежък кораб би бил много труден за маневриране.

Снимка: Ройтерс

Според Чък Кармайкъл, който се пенсионира през 2017 г., след като работи в пристанището в Балтимор за Inchcape Shipping Services загубата на мощност довежда до изключително трудно или дори невъзможно управление на кораба. Според него сблъсъкът не е резултат от пилотска грешка, тъй като пилотите служат като съветници на капитана и на члена на екипажа, които управляват кораба: "В крайна сметка за всичко, което се случва на кораба, отговаря капитанът", каза Кармайкъл.

Мостът не е могъл да издържи на натиска

Мостът „Франсис Скот Кий“ е с четири платна, със стоманена конструкция, открит е през 1977 г. след 5 години строителство и е с дължина 2,6 километра. Прехвърля река Патапско. Стойността на моста е около 100 милиона долара. Годишно по него минават 11,3 милиона превозни средства, посочва управлението за транспорт на щата Мериленд. Мостът ги отвежда на междущатска магистрала 695, която заобикаля Балтимор. Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор. 

Корабът „Дали“, блъснал се в моста, е контейнеровоз. Той плава под сингапурски флаг. Компанията му собственик е регистрирана в Сингапур и се казва „Грейс оушън“, а компанията оператор е „Синерджи марин груп“. Корабът е 289 метра дълъг. Построен е в корабостроителницата на южнокорейския холдинг "Хюндай" през 2015 г. Височината на кораба е 24,8. 

Предвид огромния размер на кораба, който представлява контейнеровоз, мостът не е могъл да издържи.

„Това, което знаем, е, че мост като този, завършен през 70-те години на миналия век, просто не е бил направен да издържи директен удар върху критичен опорен кей от плавателен съд, който тежи около 200 милиона килограма“, каза министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиег.

Снимка: Ройтерс

 „DALI е толкова широк, колкото беше висок мостът“, посочи Бенджамин У. Шафер, професор по гражданско и системно инженерство на Уилард и Лилиан Хакерман в университета Джон Хопкинс.

„Вземете кораб, който е голям колкото мост, и го блъснете в него. Мостът няма да спечели“, каза Шафер. 

Удар в ключов елемент на моста

Междувременно Си Ен Ен разговаря с експерти, които посочиха, че корабът се е ударил в ключова опорна колона или кей, без който мостът не може да функционира.

„Строителен екип беше на моста във вторник сутринта преди инцидента и поправяше дупки“, каза министърът на транспорта на Мериленд Пол Уидефелд.

По думите му мостът няма известни структурни проблеми и напълно отговаря на изискванията.

Основният участък на моста е имал две основни опори - тези, които са най-близо до центъра, включително тази, ударена от кораба, каза Шафер, професор по инженерство в Джон Хопкинс. „И двете са еднакво важни и свършиха по-голямата част от работата, пренасяйки товара от централния участък на моста. Но изглежда, че корабът директно е ударил една от тези две опорни колони. В този момент тази структура, която преди се поддържаше в две точки, сега се поддържа само в една. Мостът не е предназначен за това“, обясни той.

Хипотезата му е, че повредата на моста не се дължи на конструкцията му, а на все по-големите товарни кораби, пътуващи под него след построяването му преди пет десетилетия.

Въпрос на физика

Професорът по структурно инженерство в университета на Аризона Барзин Мобашър по подобен начин смята, че колапсът е въпрос на физика – след като корабът се удари в една от колоните на моста, той предизвика неудържима верижна реакция, известна като прогресивен колапс.

Снимка: Reuters

„Нито един мост, освен ако около него не е построена крепост, не би могъл да оцелее при такова въздействие. Кораб с такъв размер, дори да е празен от какъвто и да е товар, при тази скорост все още може да причини тази щета“, допълни той.

Структурата на съоръжението

Освен да определи какво се е случило на борда на контейнеровоза Националният съвет за безопасност на транспорта ще проучва структурата на съоръжението, неговата конструкция и дали е имало други мерки, които „трябваше да бъдат въведени, за да се предотврати възникването на този тип разрушение“.

Снимка: Reuters

Две такива мерки биха били „делфини“ и „калници“ –структури, насочени към пренасочване на корабния трафик и защита на моста чрез абсорбиране на въздействието от сблъсък. Експертите посочиха, че на моста изглежда има делфини, докато снимките, направени преди срутването на моста, предполагат липса на калници, които биха защитили самите колони.

„Видях снимките. Отново ще искаме да разгледаме всичко по структурата на моста, по дизайна на моста и след това ще имаме допълнителна информация за споделяне”, каза председателят на съвета Дженифър Хоменди.

Снимка: EPA

Разследването на инцидента тепърва започва и причините ще се изясняват. В крайна сметка експертите са скептични, че мостът е можело да бъде спасен, имайки предвид размера на кораба.