Милиони хора по света отбелязват Деня на Земята и празнуват движението за опазване на околната среда. Началото на събитието е поставено през 1970 г. в Съединените щати, а сега се чества в цял свят.
Темата тази година е „Планетата срещу пластмасата“ и цели да насочи вниманието към вредите от пластмасите за здравето ни и за планената.
Как започва Денят на Земята?
Денят на Земята е глобално събитие, което има за цел да подчертае значението на опазването на околната среда. То се провежда всяка година на 22 април.
Инициативата е създадена през 1970 г. от Гейлорд Нелсън, американски сенатор и природозащитник, и Денис Хейс, студент в Харвардския университет.
И двамата споделят нарастваща загриженост относно екологичните щети в САЩ като тези, причинени от големия нефтен разлив през 1969 г. в Санта Барбара, Калифорния.
Те измислят Деня на Земята като начин да привлекат обществеността и да поставят екологичните въпроси в националния дневен ред.
По време на първия Ден на Земята по улиците на САЩ излизат 20 милиона души. През 1990 г. Денят става глобално събитие и според организаторите в момента в него участват над един милиард души от всички възрасти в близо 200 държави.
В България отбелязваме Деня на Земята от 1993 година. Тази година това се случва със специална изложба на Моста на влюбените в столицата.
Проектът „Ледовете на Антарктика“ на Марина Великова включва снимки, заснети по време на 32-ата експедиция на Българския антарктически институт, ръководена от професор Христо Пимпирев.
Какво се случва за Деня на Земята тази година?
Темата на Деня на Земята през 2024 г. е „Планетата срещу пластмасата“ и има за цел да повиши осведомеността относно вредите от замърсяването с пластмаси за здравето на хората и планетата.
Предишни събития обхванаха редица въпроси, свързани с околната среда, от изменението на климата и чистата енергия до защитата на видовете и ползите от засаждането на дървета.
Тазгодишният фокус е в навечерието на историческия договор на ООН за пластмасите, който се очаква да бъде договорен до края на тази година.
Повече от 50 държави, сред които и Обединеното кралство, призоваха за прекратяване на замърсяването с пластмаси до 2040 г.
Организаторите на Деня на Земята обаче искат да стигнат по-далеч и призовават за 60% намаление на производството на всички пластмаси до 2040 г.
Какво постигна Денят на Земята?
В рамките на няколко години след първия Ден на Земята през 1970 г. беше създадена Агенцията за опазване на околната среда на САЩ и бяха приети или значително подсилени няколко закона за околната среда, като например Законът за чистия въздух.
По-скорошните събития включват засаждане на стотици милиони дървета, подпомагане на фермерите с устойчиви земеделски практики и стартиране на проекти за повишаване на климатичната грамотност по целия свят.
Някои наблюдатели посочват и значението на Деня на Земята за изтласкването на екологичните въпроси в националните и международните програми.
През 2016 г. Денят на Земята бе избран символично за официалното подписване на знаковото Парижко споразумение за климата, което беше договорено в края на 2015 г. Това беше първият път, в който страните по света имаха колективно договорени цели за ограничаване на глобалното затопляне.
Какво казват критиците за Деня на Земята?
Някои критици предупреждават, че тези постижения създават фалшиво усещане за напредък.
Много екологични показатели - от глобалните температури до изчезването на видове - се променят бързо поради човешкия фактор. Досегашните усилия далеч не са успели да спрат или обърнат тези тенденции.
През 2022 г. активистката Грета Тунберг написа в Х, че Денят на Земята „се е превърнал във възможност за хората с власт да афишират своята „любов“ към планетата, докато в същото време я унищожават с максимална скорост“.
Някои лица и компании също са обвинявани, че използват Деня на Земята като възможност за заблуждаващо популяризиране на своите екологични качества, без да правят реалните промени, които са необходими.
Затова организаторката на Деня на Земята Кейтлин Роджърс призовава правителствата да предприемат решителни действия и да се справят с всеки бизнес или индустрия, които лъжат потребителите.