Чрез поредица от малки промени финландският град Оулу насърчава своите жители да се придвижват с велосипед през дългата, тъмна и снежна зима. Какво могат да научат другите градове от пионера в зимното колоездене?
Оулу е четвъртият най-северен град в света. Намира се само на 100 км южно от Арктическия кръг. Дори при снежни бури и отрицателни температури жителите му се придвижват в велосипедите си.
Накъдето и да отидете, хора от всички възрасти се придвижват през пресния сняг, увити в топли дрехи и сякаш се наслаждават на краткото бледо слънце и хапещия студен въздух.
"Зимната столица на колоезденето на света": До -30 градуса и при 4 часа дневна светлина
Оулу гордо нарича себе си "зимната столица на колоезденето в света". Градчето е покрито със сняг пет месеца в годината. В най-студените дни на зимата температурите там падат до -30 C градуса по Целзий, а дневната светлина е само четири часа.
Въпреки тези тежки условия, 12% от зимните придвижвания в Оулу се извършват с велосипед. В Англия, където климатът е доста по мек, целогодишно делът на пътуванията с велосипед е само 2%.
„Когато слънцето грее и снегът отразява светлината, атмосферата е прекрасна. Понякога дори минавам по по-дългия маршрут през замръзналото море“, споделя Хари Ваарала пред Би Би Си. Той е пътен инженер и всеки ден до работата си изминава по 27 км.
„Почистете големите пътища от сняг само когато са готови велосипедните алеи“
Местната власт е поела дългосрочен ангажимент и планира бъдещи инвестиции в колоезденето, като част от политиката на града към устойчивост и намаляване на емисиите от автомобилите.
Пътеките за велосипеди се почистват през зимата всеки ден, като използват флотилия от тежкотоварни снегорини. Една от най-въздействащите промени е и една от най-простите: „Почистете големите пътища от сняг само когато са готови велосипедните алеи.“
„Три-четири сантиметра пресен сняг не е проблем за автомобилите, но може да е проблем за велосипедистите, както и за възрастните хора изобщо да излязат навън“, казва Ваарала.
Почистените велосипедни алеи осигуряват достъп из града за хора, които използват тротинетки.
„Не струва нито стотинка повече, използваме същия персонал и оборудване, които почистват и автомобилните пътища. Въпросът е само в реда, в който почистването се случва“, коментира Ваарала.
Организират се и „крайпътни събития“ с топли напитки, за да се получи обратна връзка от велосипедистите.
„Важно е и как общуваме с жителите на Оулу. Когато има голяма снежна буря, местните власти на други места могат да кажат: „Оставете колелото си у дома и вземете автобус или кола.“ В град Оулу решихме никога да не изпращаме такова съобщение. Вместо това казваме: „Идва голяма снежна буря, моля, оставете колата си у дома и вземете велосипед, пътеките ще бъдат почистени до 7 часа сутринта“, обяснява още Хари Ваарала.
„Страхотна загрявка“
Елина Техтела е 31-годишна танцьорка и хореограф на свободна практика. Всеки ден тя пътува с колелото си и двете си деца – на две и на четири години, до детската им градина, а след това и до работното си място. Децата ѝ седят в ремарке, прикачено към велосипеда ѝ. Според Елина Техтела това е най-бързият и надежден начин за пътуване.
„Пътуваме защитено и уютно, а колоезденето е страхотна загрявка за мен. Нося очила, когато вали сняг, и дълго палто и панталон, за да се предпазя от вятъра. Когато въртиш педалите и не спираш, не ти е много студено“, казва още тя.
Сгушени в ремаркето си, децата ѝ носят топлите дрехи, с които излизат на детската площадка или се разхождат в града.
90% от учениците в едно училище отиват до него с колело или пеша
В едно от най-големите училища в Оулу повече от 90% от децата стигат до училище с колело или пеша - дори през най-студените зимни месеци. Маршрутите за велосипед са много, докато придвижването с кола е ограничено.
Във всички училища в Оулу средно 50% от децата пътуват с колело, което е най-високият процент във Финландия.
„Не мисля, че децата на седемгодишна възраст в много други страни ходят с колело до училище сами“, казва Ваарала, добавяйки, че четиригодишният му син обича да кара колело в снега.