Шмъркане. Наздраве. Скорост. Несвяст. Това е пътят на много от фаталните шофьор, които често превръщат нечий живот в ад - без никой да го е искал или заслужил. Които убиват, след като уж се забавляват.

След катастрофата, причинена от 22-годишния дрогиран Кристиан Николов, заради която журналистът Милен Цветков почина - bTV изиска от Министерството на правосъдието данни колко души са в затворите, защото са убили някого в катастрофа след като са шофирали дрогирани или пияни.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Към момента зад решетките за подобно престъпление са 47 лица. Други 10 пък са сложили край на живота на повече от един човек и са причинили тежка телесна повреда на поне още един друг.

Само от началото на годината новите затворени пияни или дрогирани убийци на пътя са шестима.

Увеличават се хванатите и осъдени шофьори, които са употребявали наркотици, като според статистиката от 2017 г. насам присъдите са над 6000.

Част от данните са и сред мотивите в промените, които управляващите предлагат за Наказателния кодекс. В новите текстове е разписан по-висок минимален праг за подобни престъпления, с който се смята, че ще намалеят условните присъди. Към момента при смърт след ПТП, причинено след употреба на алкохол и/или наркотици, минималното наказание е 3 години затвор.

Ако текстовете бъдат приети – то ще бъде 5. Заложени са и по-високи ефективни присъди при повторни нарушения.  Законопроектът вече е внесен от депутатите, но не е ясно кога той ще бъде гласуван заради извънредното положение.

За почернените семейства обаче тези промени не са достатъчни.

„Нито има значение дали е толкова пиян или дрогиран, нито има значение дали е с висока скорост, или без книжка... по принцип няма осъдени кой знае колко много с ефективни присъди у нас. Не знам защо българските съдилища толерират тия убийци!”, казва Анелия Терзиева, чийто син умира на входа на Варна на 26 август 2016 г.

Байтула Исмаил, който има множество актове от КАТ и предишна присъда за убийство на пътя, е карал със скорост няколко пъти над разрешеното и се блъска в колата на 23-годишния Никола.

„Къде беше държавата?! Аз отгледах син като слънце - работещ, учещ, спортува, допринасящ за това общество много повече, отколкото например един 50-годишен човек можеше да допринесе. Отгледах го за тая държава, за да бъде един достоен човек и в един момент точно тази държава е толерирала, лансирала, един убиец”, казва Анелия, която след трагичния инцидент посвещава живота си на по-строги наказания за закононарушителите.

След дело по-дълго от 2 години последната инстанция решава Исмаил да бъде затворен за предизвиканата „смърт по непредпазливост” с тунингования му автомобил за 5 години и 6 месеца.

Подобна битка за справедливо правосъдие води и адвокат Валя Гетова, чиято дъщеря – Цветелина, е една от тримата загинали в друга тежка катастрофа.

Заради тежките травми 20-годишното момиче е в кома повече от 80 дни и претърпява над 40 операции. Въпреки това – издъхва.

„В живота на хората има измислени термини. Когато загубиш съпруг – ставаш „вдовец”. Когато загубиш родители – ставаш „сирак”. Когато загубиш дете обаче българският народ не е намерил дума, с която да кръсти това състояние”, казва опечалената майка.

Колата-убиец от 5 май 2014 г. е шофирана от рецидивиста Хюриет Сюлейманов, който има рекордните 90 криминални регистрации и десетки присъди. Страховете за дълъг и неясен процес и на това семейство се потвърждават. В крайна сметка виновникът получава максималната присъда – 15 години затвор.

Подобните фатални случаи са многобройни – сред тях катастрофата, предизвикана от шампиона Максим Стависки през 2007 г., както и нещастният 23 април 2011 г., завинаги останал в историята като „Черния Великден” на Симеоновград заради убийството на 6 малолетни деца.

Всички те потвърждават, че убийците на пътя не се делят на бедни и богати, нито пък на неизвестни и популярни или млади и стари, защото трагичният край е един и същ.