Голямата изненада на изборите безспорно е малката и непозната за широката общественост партия „Величие“. Последните резултати от ЦИК при обработени 77,87% от протоколите към 14 ч. сочат, че резултатът им е близо 4,82%.

Кампанията на малката партия е базирана на сериозно присъствие в социалните мрежи и онлайн платформите за видеосподеляне. „Величие“ имат профили във Фейсбук, ТикТок, YouTube, където в свободен разговор и популярно направени видеоклипове споделят идеите си.

ТикТок страницата им има над 50 хиляди харесвания и над 5800 последователи. Рейтингът на клиповете им варира според тематиката, но има такива, които са достигнали до над 100 хиляди души в социалната мрежа.

Най-популярният им видеоклип е озаглавен „Ще го позволим ли и този път“ и е гледан от над 545 000 души. В него Николай Марков, един от двамата лидери на партията, говори по време на среща с обществеността и заявява, че „на върха на държавата са най-големите престъпници“ и, че „трима човека правят на маймуни 6 700 000 български граждани“.

@partiya.velichie Ще го позволим ли и този път? #българия #българия #вяра #софия #тикток #политика #foryou original sound - Партия Величие

В друго много популярно видео другият лидер на партията – Ивелин Михайлов призовава българските политици и партии „да не използват негативно съдържание в предизборната кампания“. „Недейте се занимава с глупости, недейте лъжете. Това съдържание поражда лошо мислене, това е лоша карма, лоша енергия“, казва той. Обръщението отново е заснето по време на предизборна среща с избиратели.

@partiya.velichie #българия #българия #вяра #политика #foryou #bulgaria Faith (Instrumental Worship Music) - Cielo Extremo Worship & Edgar Mantilla Instrumental

Прави впечатление, че в повечето видеоклипове липсва конкретика относно политическата платформа на партия „Величие“. Изказванията на двамата лидери са общи и често навлизат в сферата на патриотичния български дух с намек за конспиративни теории.

 

В един от клиповете се прокрадва идеята, че Ивелин Михайлов е обект на опетняваща кампания, която цели „унищожаване на българското национално самосъзнание“. „Ивелин зида камъни и вдига крепости, за да повдигне българското самосъзнание. С това става най-опасен, защото те трябва да има такова самосъзнание“, казва Николай Марков във видеоклипа по адрес на своя съпартиец.

Видеоклиповете на „Величие“ във всички социални платформи изглеждат професионално монтирани и спазват установени стандарти при споделянето онлайн – използват субтитри, музика, стокови видеоклипове за пълнеж и разнообразие. Прави впечатление също, че музиката за повечето видеоклипове се състои от религиозни песнопения – тема, която се прокрадва и в идеите на партията.

Снимка: Getty Images

ТикТок политиката в Европа

Използването на социалните мрежи и онлайн платформи за водене на политическа кампания не е новост, но съществената разлика между каналите на големи партии и малки политически играчи е в изпълнението. Малките партии – както у нас, така и в Европа – могат да си позволят да използват език и визия, които са по-близки до обикновените хора. Докато големи политически организации хвърлят луди пари в социалните мрежи, партии като „Величие“ успяват да постигнат по-голям успех онлайн с почти никакви средства.

С появата на ТикТок достигането до повече хора под формата на кратки видеоклипове стана още по-лесно. Проучване, публикувано от „Дойче веле“ сочи, че крайнодесните политически субекти в Германия като „Алтернатива за Германия“ използват ТикТок като „паралелна вселена“, за да разпространяват екстремизъм и дезинформация.

Лидерът на партията Алис Уидел е един от топ политическите инфлуенсъри в германския ТикТок. В социалната мрежа те се представят като партия, която се грижи за бъдещето на младите хора – нещо, което демократичните партии все още не могат да направят, твърди проучването.

Анализаторите коментират, че успехът на „Алтернатива за Германия“ и на други подобни политически партии се дължи главно на използването на езика на младите. Естетиката на видеоклиповете е такава, която им се харесва, а всички обръщения са емоционални и с патос. Подобно на тези на партия „Величие“.

@jordanbardella

La France se réveille, merci l’Isère !

Solas X Interstellar - Gabriel Albuquerqüe

Друг добър пример е победителят на Европейските избори във Франция – Жордан Бардела. Той е изключително популярен в ТикТок, където има 1,5 милиона последователи и 35 милиона харесвания. Екипът на 28-годишния политик използва както чисто партийно изглеждащи видеоклипове, така и такива, които влизат в естетиката на социалната мрежа.

Извън официални телевизионни участия, които се пресподелят в профила му, Бардела често се снима сам как разсъждава върху актуални теми или прави обръщения към избирателите.

@leila.chaibi Tuto #makeup de réunion #politique #politiquefrancaise #humour #parlementeuropeen son original - Leïla Chaibi

Лейла Чайби е ляв европейски депутат и е също изключително популярна онлайн. Видеоклиповете ѝ позволяват на младите хора онлайн да надникнат в живота ѝ като политик… и невинаги изглеждат ПР представителни на пръв поглед.

На един от тях Чайби пътува във влак през Франция и се подготвя за политическа среща с избиратели в малък град. И докато пътува показва на хилядите си последователи онлайн нейният трик за слагане на очна линия.

@leila.chaibi Être enceinte à la tribune du #parlementeuropeen, ça a aussi ses avantages.. #pourtoi #humour #politique Comedy Scenes - Comical, stupid, silly, loose, comical, farce(1295330) - Ponetto

В друг клип Чайби разказва за разговор между френски евродепутати и това кой как ще гласува на предстояща пленарна сесия. И докато говори за политика, изведнъж Чайби казва, опитвайки се да нахлузи чифт дамски обувки: „Не сме сигурни дали трябва да се въздържим… Исках да си сложа другите обувки, но краката ми са прекалено подути“.

Именно този тип видеоклипове, които бягат от полирания образ на политиците, са най-популярни в профилите на повечето политици, които разгледахме.

Точно такава тактика използват и от партия „Величие“ в няколко от видеоклиповете си. На един от тях те представят кандидати за депутати от тяхната партия. Гласът зад кадър казва „Това е кандидат за депутат – работи за българския манастир в Атон. Не ходи с костюмчета наляво-надясно, той е човек на действието. Това сме ние от партия „Величие“ – действаме и оставяме делата да говорят за нас“.

Към 14 ч. данните на ЦИК сочеха, че „Величие“ имат над 85 905 подадени гласове. Най-популярното им видео е гледано над 540 000 пъти.