Войната на пътя предизвика медици да поискат промяна при финансирането на пациенти. Един от вариантите е по-скъпа застраховка Гражданска отговорност. По данни на МВР само за миналата седмица загиналите при катастрофи са 14, а ранените – 190.
Войната на пътя не е просто клише, а факт, казват лекари. Годишните разходи на болниците за лечение при катастрофи надвишават 20 млн. лв. Между 70 и 90% от тях не се поемат от държавата и здравната каса .
За това днес говориха шефове на едни от 5 най-големите реанимации в страната. Ако разходът на болницата за лечение на тежко пострадал при катастрофа е средно 20 хиляди лв., за 15-дневен престой, държавата връща само 2300 лв.
Бреме
В спешното отделение на ВМА е временно затишие. Д-р Иван Шопов, който е бил и на мисии в Афганистан казва, че тук в мирно време се избиваме: „На България не й трябва война от неспазването на законите всеки един от нас се чувства неуязвим”.
По-висока „Гражданска отговорност" или фонд, от където да се плаща на болниците, които лекуват ранени при катастрофи. Това предлагат от Дружеството по анестезиология и интензивно лечение. Ако вноската се увеличи с 10 лв, това ще генерира близо 30 млн. лв. допълнително за година.
„Тези пострадали пациенти не са в истинския смисъл думата болни, това е травма , това е вреда”, отбелязва началникът на Военномедицинска академия проф. Николай Петров.
Според шефове на едни от най-големите болници в страната интензивните отделения са бреме за лечебните заведения. А всяка година тежко пострадалите при катастрофи се увеличават средно с по 10 на сто.
Пътните състезатели протестират
Необичаен протест се състоя в столичния квартал Дружба. На място, на което обикновено се организират гонки, няма жилищни сгради наблизо и вечер трафикът е слаб, се събраха десетки почитатели на високите скорости от цялата страна.
Те настояват държавата да им осигури писти, на които да организират състезанията си. Протестират и срещу криминализирането на гонките. Мотивът им е, че не може бързото шофиране да се запише в закона като престъпление, а любителите на високите скорости да се причислят към криминалния контингент.
Държавата обаче реши да поиска драстични наказания за гонките след серия тежки инциденти, които отнеха живота на невинни хора.
Достатъчно строги ли са наказанията
Близките на 16-годишната Велислава, която загина с връстника си Марино при гонката край Лесидрен това лято, не могат да я прежалят. За тях наказанието от 6 години затвор е символично.
Разследването се бави заради автотехническите експертизи, които още не са готови, съобщиха от окръжната прокуратура в Ловеч. Шофьорът, който отне два живота и помете група младежи е в ареста. Хората в Лесидрен настояват за по-тежки наказания.
От столичния КАТ признават, че всяка вечер в приемната им валят сигнали за незаконни състезания по софийските улици. Проверяват ги за неизрядни документи, гражданска отговорност и преминат технически преглед.
По сегашния закон полицията може да наказва участниците само за превишена скорост или да ги съди за хулиганство. Новите наказания обаче няма да спрат гонките, твърди главният прокурор.
Според държавното обвинение, за участие в гонки трябва да се налагат големи скоростни глоби и да се свалят регистрационните табели на колите.
Предлаганите наказания ще важат за случаи, в които гонките не са причинили смърт на пътя. В противен случай, при тежък инцидент виновниците отиват на съд и там наказанията са до 20 години затвор.