Проектът на фаталния пътен участък, където катастрофира автобус и загинаха 45 македонски туристи, не е бил нито за магистрала, нито за скоростен път.

Това стана ясно на брифинг на регионалния министър Виолета Комитова, на който бяха оповестени резултатите от проверката на пътя след инцидента.

Историята на този път започва от 2002 г. с одобрен технически проект и разрешение за строеж. Първоначално е ставало въпрос за рехабилитация на път Е79. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. АКТ 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч.

До ден днешен пътят няма АКТ 16, защото не са приключили отчуждителни процедури, обясни министър Комитова. През 2012 г. Министерски съвет обявява участъкът Дасколово - Долна Диканя за национален обект и АПИ подписва нов договор за "Пътинвест инженеринг". Именно тези планове са едни от бавените процеси при изграждането на пътна инфраструктура, каза още министър Комитова.

Незнайно защо през 2013 г. скоростта е била увеличена на 120 км в час, макар че няма "габарити за магистрала".

Този проект нито е проектиран за скоростен път, нито за автомагистрала, коментира регионалният зам.-министър Иван Шишков.

Според арх. Влади Калинов при промяната на ограничението е променена само маркировката на пътя и пътните знаци, но виражите не отговарят за движение с такава скорост.

"Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава че скоростта трябва да е 90 км. При по-висока скорост превозните средства се отклоняват в ляво, а в случая с катастрофата, автобусът е тръгнал надясно, което е предпоставка да се предполага, че той се е движел с ниска скорост. За по-висока скорост трябва да се направи реконструкция на леглото на пътя", каза арх. Калинов.

Регионалният министър Виолета Комитова също е категорична, че скоростта не е причина за катастрофата.

"Очевидно катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Тук имаме странно събитие, пожар, който е основната причина за жертвите, според мен. Нямаме обяснение", коментира Комитова и посочи, че е виждала по-тежки катастрофи без такива последствия именно защото не е възникнал пожар.

"Пътят отговаря на стандартите за строителство, когато е проектиран"

"Като грапавост и сцепление пътната настилка е много добра, в доста добро състояние", заяви Комитова.

"Относно маркировката, тя е нещо, което се износва и е имало възложена поръчка за нейното подновяване чрез ин хаус процедура на две фирми с един и същ собственик. Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката", съобщи Комитова.

По думите ѝ макар да има отклонения в каче3стовот на маркировката, тя не е причина за катастрофата. 

"Мантинелите тип "рибя опашка" отговарят на стандартите от 2007 г., когато са поставени. Към 2021 г. обаче има нови норми", обясни още Комитова.

"Нормите в строителството се менят. Сега например има нови изисквания за земетръсна устойчивост на жилищните сгради, но това не означава, че трябва да съборим старите Ви къщи, строени преди това", заяви Комитова, която е категорична, че пътят е отговарял на тогавашните норми

По въпросът за отбивката на мястото на катастрофата от МРРБ коментираха, че проектът е от 2002 г. и не могат да коментират дали ѝ е там мястото, макар че според мнението на някои от присъстващите специалисти местоположението ѝ е неудачно. При максимална позволена скорост от 90 км в час тази отбивка обаче не би трябвало да представлява проблем.

Краткосрочни и дългосрочни мерки за предотвратяване на подобни инциденти 

"Една от спешните мерки на МРРБ е скоростта да се увеличи на 90 км/ч до приключването на детайлния анализ и тогава да се определи максимално допустимата скорост. Второ - поставяне на светлоотразители на всеки 10 - 12 м в самата мантинела", каза арх. Влади Калинов.

В средносрочен план се предвижда подмяна на мантинелата в този участък, което ще струва около 30 милиона лева. Мантинелата на отбивката за почивка ще бъде от различен тип.

Дългосрочните мерки са да се подобри поддръжката на пътната инфраструктура, коментира министър Комитова и допълни, че не е доволна от настоящото състояние на пътната мрежа и грижите за нея.

Ще има ли Акт 16 този участък?

Ние бяхме изненадани, че този път няма Акт 16, призна зам.-министър Шишков. От тук нататък започваме първо и най-интензивно да можем да инициираме завършването на процедурите и Подробните устройствени планове, заяви замеснтик-министър Шишков.

По думите на министър Комитова това обаче ще бъде много трудно, защото са минали повече от 20 години от проектирането и строителството.

"Аз също като вас години наред съм се заблуждавала, че това е магистрала, защото виждам един широк път, път като слънце. Има обаче изисквания, които не се виждат с просто око и те не отговарят, това е", каза Комитова.

“Минали са над 20 години. Доста министри са били на власт през това време. Издаването на Акт 16 на този път, след толкова време, е доста трудна задача”, отбеляза регионалният министър.

"Няма основание държавата да бъде осъдена от близките на загиналите"

Комитова обаче не смята, че липсата на Акт 16 е основание близките да съдят държавата.

"Не разбирам защо държавата трябва да бъде осъждана за всяка катастрофа. Това е обичайна катастрофа, такива неща навсякъде се случват", заяви регионалният министър.

 

  • Милчев: Доклад показва, че мантинелите в трагичния участък на „Струма“ са монтирани неправилно
  • Проверка на bTV: Нова маркировка по АМ „Струма“ е със сериозни отклонения
  • Вече е ясно защо фаталният автобус на "Струма" се е подпалил
  • „Съдебна медицина“ освобождава телата на загиналите при катастрофата край Боснек
  • Очаква се телата на загиналите на "Струма" да бъдат върнати в Скопие
  • Изписаха от „Пирогов“ и последния оцелял от катастрофата на АМ „Струма“
  • Македонски журналист: Случаят на АМ „Струма“ се политизира в Северна Македония
  • Христиания Червенкова, след като се върна от С. Македония: Хората там не са гневни, търсят истината
  • МРРБ ще обяви резултата от проверката на злополучния участък на АМ „Струма“
  • Български самолет ще върне в Скопие телата на загиналите при катастрофата на АМ "Струма"