Заради трагедията на "Струма" прокуратурата нареди спешна проверка на знаци и маркировка по всички магистрали и първокласни пътищата у нас. Преди институциите на проверка тръгна екипът на bTV.
Тръгваме по Северната скоростна тангента - трансконтинентална точка, която свързва три магистрали и много населени места около София.
Маркировката и табелите преди отбивката за село Кубратово ни показват, че има възможност да завием надясно. Стигайки дотук обаче, завоят е невъзможен
Според Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики и мантинелата не е на място „при положение, че се намираме в забавителен шлюз“. Експертът поставя въпроса „защо не е маркиран по някакъв начин“.
На места маркировката е над 12 пъти под нормата за нощна светлоотразителност. Според Русинова знаците също не отговарят на изискванията.
И на магистрала „Хемус“, на излизане от София, откриваме проблемни участъци. На места маркировката не се вижда и "котешките очи" по мантителите - също.
„Не е достатъчно осветено. Не е достатъчно светлоотразен пътят“, смята шофьорът Марио Николов.
Шофирането в България е най-трудно, казва международният шофьор Пеньо Пенев. Според него водачите, които не минават често през страната - ще се затруднят.
„Тук сме гетото на Европа. Всеки шофьор, който обикаля цяла Еворпа, може да го каже“, казва Пенев.
Лоши участъци не липсват и по пътя Велико Търново – Русе. Светлоотразителност на мантинели и маркировка няма. На места осева и странична линия липсват, осветление също. Би се справил само шофьор, който познава пътя. Отсечката е натоварена денонощно, като поема целия трафик Русе – Свиленград.
Проверки в цялата страна трябва да организират в следващите два месеца от регионалното министерство и държавната агенция по пътна безопасност заедно с независими експерти. Засега всичко е на етап сформиране на екип.
Най-вероятно инспекцията ще започне следващата седмица, след като се изготви докладът за трагичната отсечка на „Струма“.