Известна е причината за възникването на пожара и местонахождението на първоначалното му огнище в автобуса с македонски туристи, който катастрофира на АМ „Струма“. Това съобщиха в „Лице в лице“ прокурор Бисер Михайлов и следовател Мариан Маринов, които водят разследването на трагедията.
Маринов отказа да разкрие причината за пожара и заяви, че „не иска да изпреварва експертите“, които вече имат своите „тези", след като вчера е проведен отново основен оглед на автобуса. Въпреки това следователят коментира, че голямо парче мантинела се е „нанизало“ в автобуса при гумата до предната врата, открита е „нагъната на хармоника“ и „резервоарът, който е пластмасов, е разрушен“.
„Представяте си какво триене и искри е имало“, коментира Михайлов.
Следователят допълни, че автобусът е бил стар и "рециклиран" в Турция, като цялото му оборудване е било сменено и предстои да бъде изяснено дали новото е "незаводско".
"Конспиративните теории за туби с бензин и взривни вещества са неверни"
Конспиративните теории, които циркулират в общественото пространство, са неверни, заяви прокурор Михайлов.
В автобуса не е имало взривни вещества, категоричен е Михайлов, който се позова на пробите и натривките, направени върху останките на автобуса.
Няма данни и за туби с бензин, а теориите за наличие на заготовки и "материали за производство на наркотици" са "ролкова нелепи, че не заслужават коментар", каза прокурорът.
Следовател Маринов отбеляза, че е имало туби с нафта за захранване на отоплителната система на автобуса, но те са останали незасегнати от пожара. Двигателят на автобуса също е изправен и може още сега да бъде запален и да работи безпроблемно.
Според Маринов не може да се вини лошото състояние на мантинелата, която според експерти не е била монтирана според изискванията.
"Самата катастрофа не е тежка, ако не беше възникнало запалването. Ако го нямаше запалването, никой нямаше да пострада. 5-10 метра мантинела беше се сгънала вътре на охлюв. Тази мантинела нямаше как да удържи, дори да е била хваната със 100 болта. Тя разрушава резервоара, който е пластмасов, вследствие на което са възникнали искри", каза Мариан Маринов.
"Пожарът се е разгорял бързо, това е създало в салона задимена среда. Оцелелите пътници са се задушавали, но са успели да скочат. Един от тях е открил авариен чук и е разбил предпоследното стъкло. Някои са се наранили при скока", разказа следователят.
"Водачът натиска интензивно спирачки, спира в разделителната ивица и като се установява между двете мантинели, задната врата на автобуса, която се отваря навън е блокирана, пътниците са били заклещени", допълни Маринов.
По думите му въпреки преживеният шок и травми оцелелите са дали "адекватни и съпоставими показания", които "подкрепят останалите доказателства, събрани по време на огледа".
Не е имало спукана гума. Това е установено при огледите. Гумите са изгорели, но жиците им са на място, а ако са били спукани, те щяха да са разпръснати, коментира Маринов.
"Има начални доказателства за неправилно поведение на водача"
"Рано е за обвинителен акт, разследването е в начален етап. Събрани са огромен брой доказателства. Има работна теза за пътнотранспортното произшествие, но няма конкретни доказателства за вина. Има начални доказателства за неправилно поведение на водача", каза прокурор Михайлов.
Според него водещата теза за причините на катастрофата остава шофьорска грешка.
"Инфраструктурата я обследваме. Констатираха се известни проблеми и несъответствия, но водачът трябва се съобрази с пътя и пътната обстановка, докато шофира, особено когато вали дъжд и е намалена видимостта", коментира следовател Маринов.
По думите му има работни хипотези как се е случил удара в мантинелата.
До Коледа може би ще имат резултат да ни предоставят заключението от експертизата, прогнозира Маринов.
Вижте целия разговор във видеото.