Спад с близо две трети на използването на обществен транспорт и на посещенията на публични места на закрито у нас от началото на кризата с коронавируса отчита „Гугъл“. В безпрецедентен по мащабите си онлайн „сборник“ от доклади интернет гигантът е проследил промените в навиците на хората от цял свят на база на данните за движението им. Публикацията е на база информация от последните няколко дни.
Сред по-интересните тенденции на национално равнище у нас е, че посещенията на паркове и други публични места на открито са се свили с 32 на сто от нормалното по-рано. Присъствието на тези места без уважителна причина към момента води до 5000 лв. глоба. 66-процентовият спад при закритите публични места лесно се обяснява с факта, че повечето от тях така или иначе са затворени.
Въпреки че остават отворени, хранителните магазини, пазари и аптеки също са били посещавани с 36 на сто по-малко.
С 58% са намалели действията, свързани с обществен транспорт, авто- и жп гари. Движението извън областните градове вече е силно ограничено и изисква документ и основателна причина. 29% по-малко са пътуващите към работните си места. Последното може да се дължи както на масовото преориентиране към работа от вкъщи, така и на по-притеснителната тенденция – пускане на работници в неплатен отпуск, съкращения в предприятия и затваряне на фирми.
С 11 на сто е скочила активността, свързана с домовете на потребителите.
Докладът съдържа и данни по области, като те показват, че в столицата намаляването на активността е даже по-голямо в сравнение със средното за страната.
Сред другите притеснителни данни е това, че в Благоевград, Бургас, Кърджали, Пазарджик, Смолян, София-град, София-област, Стара Загора и Варна движението до работните места е със спад значително над средното, а извън столицата са относително малко фирмите, които могат да предложат „домашен офис“ на служителите си, т.е. е много вероятно да става дума за хора в отпуск (платен или неплатен) или даже останали без работа.