Със създаването на петролна компания държавата ще даде достъп до данъчните складове на всички търговци на пазара. Това каза финансовият министър Владислав Горанов на брифинг в МС за промените в Закона за държавните резерви и военновременните запаси.

Държавата ще оперира на пазара на горивата по два начина - чрез верига държавни бензиностанции и чрез нов тип складове.

Идеята за организиране на съхраняване на държавни резерви и работата със създадените от държавата вместимости за горива ще бъде прехвърлено като отговорност на предприятие на Държавна петролна компания, обясни той.

"По статистика в 91% от всички данъчни складове, които дават възможност за достъп до търговия на дребно чрез съхранение на горива в режим отложено плащане на акциз, са собственост само на 6 оператора, като един от тях притежава над 70% от съвместимостите на данъчните складове, поясни финансовият министър.

Държавната петролна компания ще получи от държавния резерв всички дейности и активи по отношение на нефт и нефтопродукти, така и запасите, които се формират в ангажимент по линия на европейското законодателство, съобщи Горанов.

Компанията ще получи и контрола от страна на частните обекти, доколко те изпълняват своите ангажименти, добави финансовият министър.

В рамките на три месеца базите на Държавния резерв могат да станат данъчни складове и да стане възможно използването им от всички търговци на горива, обясни финансовият министър Владислав Горанов. Той беше категоричен, че именно достъпът до данъчните складове е основният проблем, който ще бъде решен с новия закон.

Финансовият министър добави, че дейността на Държавната петролна компания по отношение на управлението на задължителните резерви ще остане от бюджета, докато търговията и новите държавни бензиностанции ще се издържат на пазарен принцип.

От думите му стана ясно, че при нужда от още хранилища ще се изградят такива. „Това би довело не само до гарантиране на услугата, но и до привличане на нови инвеститори. Изграждането на данъчни складове ще даде възможност на всички субекти в сектора да имат една по-конкурентна среда“, заяви икономическият министър Емил Караниколов. Той добави, че вече има и покана за членство в една от асоциациите на търговците на горива и това е доказателство, че останалите играчи не се страхуват от промените.

Държавата ще влезе там, където е необходимо, подчерта Горанов. „Вероятно либералният модел в периода на криза трябва да бъде разглеждан с подозрение – забележете цената на маските и на дезинфектантите как се движи по време на криза, как 50 ст. разлика се явява при горивата“, коментира финансовият министър.

Той отбеляза, че има и в момента сфери, в които държавата е и производител, и регулатор, като енергетиката е една от тях. И нападна директно „Лукойл“: „Нормално ли е да имате производител, лицензиран складодържател и собственик на огромна верига бензиностанции и всичко това да е едно – не го забранява законът, но кое е по-рисковото по отношение на пазара (в сравнение с предлаганата нова държавна структура – б.р.)?“.

По думите на Горанов темата за бензиностанциите е вторична към този законопроект.

Той обясни, че искат да създадат допълнителна конкуренция и да са сигурни, че участвайки на този пазар, държавата може да покаже действителната цена, при минимални надценки, на която могат да бъдат продавани горивата на територията на България.

Упрекът, че това е непазарно действие – пазарът ще реши, защото търговията с горива по начина, по който се регулира, е напълно свободно, уточни Горанов.

Ако държавните бензиностанции ценообразуват разумно, могат да покажат или равна на останалите цена, или по-добра. Фактът, че има бензиностанции, които могат да продават на 50-60 стотинки по-ниска цена, ни провокира, заяви още Горанов.

Първоначално държавните бензиностанции ще са 100 на брой. Те ще бъдат изградени в населени места, където големите вериги не изграждат обекти и на първокласните пътища и магистрали.

„Изграждането на бензиностанции няма да става със средства от държавния бюджет, а със собствено финансиране“, подчерта министър Караниколов.