Забързани сутрини, опити за пестене на минути, напрегнато търсене на място за паркиране, изнервящи чакания на спирките на градския транспорт и неособено приятно позициониране сред останалите пътници в него. Обичаен делничен ден.

А може и да бъде различно – тонизиращо и „директно спускане от врата до врата“. Стигането с велосипед от дома до офиса ни подържа във форма и помага за намаляването на въглеродните емисии в природата. Затова обаче са необходими добри условия и инфраструктура.

Въпреки усилията пътуванията с влак да бъдат по-привлекателни, да се електрифицират самолетите и да преминем към управлението на електрически автомобили, големите градове в света продължават да съществуват в своите задръствания, а емисиите на въглероден диоксид от глобалния транспортен сектор не спадат достатъчно бързо.

Напротив. Очаква се нивата на CO2, свързани с транспорта, да продължат да нарастват и през следващото десетилетие, показва нов доклад на Международния транспортен форум, публикуван в края на май тази година.

Снимка: iStock

Транспортният сектор — пътен, железопътен, морски и авиационен, е отговорен за повече от 20% от годишните емисии на въглероден диоксид. А леките автомобили произвеждат две пети от тях.

Ако светът не си постави по-амбициозни цели, до 2050 г. въглеродните емисии ще бъдат само с 3% по-ниски спрямо нивата от 2019 г.

Според Международния транспортен форум с нарастването на световното население пътниците ще се увеличат със 79% до 2050 г., а търсенето на товарни превози ще се удвои.

А според Междуправителственият панел за климатичните промени общите емисии от транспорта трябва да спаднат до 80% от нивата на 2015 г. в следващите 27 години.

Снимка: iStock

Ако всички, които се придвижват с друг транспорт, се качваха на велосипед като холандците, бихме могли да компенсираме целия въглероден отпечатък на Обединеното кралство, Канада, Саудитска Арабия или Австралия. Средно всеки холандец кара велосипед по 2,6 километра на ден.

Ако този модел се прехвърли в световен мащаб, то означава, че глобалните въглеродни емисии ще намалеят с близо 700 милиона тона годишно, показва проучване на Университета на Южна Дания.

Според климатичната организация на Обединеното кралство Hubbub 50 процента от пътуванията, които предприемаме всеки ден, са с дължина под 3,2 километра - което означава, че е лесно да бъдат заменени с карането на велосипед.

Снимка: iStock

Авторите на изследването признават, че не всеки живее на място, подходящо за велосипедисти, но призовават за „спешно“ разширяване на велосипедната инфраструктура в световен мащаб.

„Поуките, извлечени от успешния опит в страни като Дания и Холандия, особено на градско ниво като Копенхаген и Амстердам, биха били от съществено значение“, пишат експертите.

Те обаче посочват, че не е достатъчно само правилно планиране и изграждане на велосипедни алеи, а и насърчаващо образование, изграждане на култура и политики за обезсърчаване на използването на автомобили чрез данъци.

Добрите практики в Европа

Нидерландия и Белгия

Правителството на Нидерландия насърчава използването на велосипед за придвижване като предлага на пътуващите с такъв „надбавка за пробег“.

От 2006 г. насам фирмите възнаграждават пристигащите служители с велосипед. Работниците получават по 0,19 евро на километър – разход за компаниите, който правителството им позволява да приспадат от данъчната си сметка.

Снимка: iStock

Така работник, пътуващ с колело по 10 километра на ден пет дни в седмицата, може да спечели около 450 евро годишно.

Белгия предлага подобна схема, като пътуващите служители там имат право на 0,24 евро на километър, изминат с велосипед. Практиката се оказва широко разпространена - според Brussels Times един на всеки пет служители на малки и средни белгийски предприятия получава такава надбавка.

Снимка: iStock

Франция

Пътуващите във Франция могат да поискат до 0,25 евро на километър за пристигане на работа с велосипед. Те могат да получат до 200 евро на година.

Резултати от пилотната фаза на проект, в която участват 18 компании, показват 50% увеличение на броя на активните велосипедисти.

Снимка: iStock

Градовете в Италия с различни политики

В Италия надбавките за служителите велосипедисти зависят от това къде живеете – те варират значително в зависимост от областта.

Снимка: iStock

В Бари – столицата на италианския регион Пулия, пътуващите с велосипед получават 0,21 евро за всеки километър, който изминат до работа (максимален размер - 25 евро на месец).

Правителството на Италия също така предлага на пътуващите ваучери за закупуване на нов велосипед.

Обединеното кралство и Люксембург

Някои страни не предлагат пари за изминати километри, но имат стимули за закупуване на оборудване.

В Люксембург хората, които пътуват с колело до работа, могат да удържат до 300 евро от личния си данък върху доходите, за да си купят нов велосипед.

В Обединеното кралство служителите на предприятия могат да закупят велосипед чрез своя работодател – имат право да поискат до 32% от действителната цена на колелото като данъчни облекчения.

Снимка: iStock

В цяла Европа правителствата се стремят да въведат схеми за придвижване с колело.

В Испания правителството обмисля нова програма „En Bici al trabajo“, по която също ще се плаща на служителите да пътуват с велосипед до работа.

Норвегия изгражда най-дългият тунел за велосипедисти

Междувременно в Норвегия бе открит тунел от 2,9 км, който има за цел да намали трафика в град Берген, чието население е около 270 000 души.

Той е специално предназначен за пешеходци и велосипедисти и определян за най-дългия в света. Тунелът Snoqualmie близо до Сиатъл в САЩ е дълъг 3,6 километра. По него също се движат велосипедисти, но някога е бил изоставен железопътен тунел, така че не е построен за целта.

Велосипедистите в Берген преминават за 10 минути през Fyllingsdals Tunnelen, а на пешеходците са необходими от 30 до 45 минути за извървяването му.

Тунелът свързва два жилищни района, а след като излязат от него велосипедистите могат да продължат към центъра на града по съществуващи вече веломаршрути. Общата им дължина е 7,8 км.

Целта му е да мотивира местните жители да изберат колоезденето и ходенето пеша пред шофирането. 

В Световния ден на околната среда 5 юни сложихме началото на "Зелената седмица" – кампания за отговорно поведение към околната среда.

До 9 юни в ефира, на btvnovinite.bg, в социалните мрежи и радиостанции ще ви даваме полезна информация за това какво можем заедно да направим в ежедневието си, така че да намалим въглеродния отпечатък.