Преди дни партиите, подкрепящи кабинета – ПП-ДБ, ГЕРБ-СД и ДПС, се договориха дерогацията за „Лукойл“ (изключението от забраната да се купува петрол от Русия) да отпадне а два етапа – от 1 януари 2024 г. да бъдат спрени квотите за износ на продукти от руски петрол, а вносът на руски петрол за бургаската рафинерия да бъде прекратен от 1 март 2024 г.

От месеци Делян Добрев от ГЕРБ настоява дерогацията да отпадне веднага, защото от нея печели единствено „Лукойл“. От ПП-ДБ отказаха да подкрепят това искане с мотива, че то ще доведе до сериозно поскъпване на цените на горивата у нас.

Ще поскъпнат ли горивата с отпадането на дерогацията за „Лукойл“?

„България в момента е доста по-готова – всичко зависи към момента от икономическия оператор на рафинерията – „Лукойл“.  Ако „Лукойл“ не се справи, ние сме готови да доставим петрол, с който рафинерията да работи. Не очакваме съществен ръст цената на горивата при прекратяване на дерогацията в началото на март“. Това каза в предаването „Защо, господин министър?“ с водещ Жени Марчева министърът на икономиката Богдан Богданов.  

По думите му компанията „Лукойл“ е имала достатъчно време – над 18 месеца от началото на дерогацията, в които да започне да преработва изцяло неруски петрол. Тя обаче дори не е изготвила план за такъв преход.

„Много работа беше свършена последните три месеца, за да изгради България капацитет от експерти, които имат готовност оперативно до поемат рафинерията“, уточни министърът.

Относно цените на горивата Богданов напомни, че те до голяма степен зависят от международните пазари.

„Важно е рафинерията да работи на максимален капацитет, тези 4000 души, които работят в момента там, да запазят работните си места. Трябва да спазваме европейските санкции и независимо кой е оператор, трябва да си плаща данъците в България“, обобщи министърът на икономиката.

Какъв ще е ефектът от инициативата „Достъпно за вас?“

От 15 ноември стартира инициативата на Министерството на икономиката „Достъпно за вас“, която цели да намалят трайно цените на 50 хранителни продукта от първа необходимост.

„Стартирахме с 200 търговски обекта, а вече са 350 лв. Видяхме значителни намаления на цените на част от продуктите, които обаче на са за сметка на участниците по веригата на доставки. Междувременно пуснахме и платформата „Достъпно за вас“, на която потребителите биха могли да се информират кои са участниците, кои са продуктовите групи, как работи инициатива и статистическа информация как са цените за конкретната седмица и кои са най-изгодните продукти“, обясни министърът на икономиката.

Той уточни, че има вериги за хранителни продукти, които са разширили кръга от продукти с намаление до повече от 70.

На въпроса с какво новата инициатива се различава от сайта foodprice по идея на предходния министър на икономиката Никола Стоянов той каза, че приликата е само в намерението да се намалят цените за крайния потребител.

„При първия подход се целеше да се фиксират определени надценки на храни и то по веригата, което щеше да ангажира значителен ресурс от страна на държавата, за да направи целия мониторинг на процеса. Ние видяхме, че в други държави този механизъм не работи, защото е трудно. Ние решихме да изберем друг подход – да работим заедно бизнеса и то в една много прозрачна и конкурентна среда. Първият подход целеше и определени административни санкции, представяйки ги по неподходящ начин – няма как държавата да каже какви надценки трябва да се слагат“, коментира Богданов.

По думите му друга цел на инициативата е да повиши покупателната култура на потребителите –  да ги накара да потърсят къде биха могли да купят най-изгодно продуктите.

Цялото интервю на Жени Марчева с министъра на икономиката Богдан Богданов гледайте във видеото!