По-евтини основни храни от следващата сряда – това планира Министерството на икономиката по мярката „Достъпно за вас“.

Кампанията обхваща общо седем хранителни групи от малката потребителска кошница – това са хляб, захар и зърнени храни, варива, месо, млечни продукти и яйца, плодове, зеленчуци, животински и растителни масла.

Става дума за около 50 продукта, изчисляват от Министерството на икономиката. Супермаркетите обаче трябва сами да определят кои стоки да са с най-ниската цена. Но най-малко 16 продукта от седемте категории трябва да са с логото на кампанията „Достъпно за вас“.

От Министерството на икономиката заявиха, че мярката стартира с по-големите вериги, защото те имат най-голямо пазарно покритие.

Най-често Лидия пазарува плодове, зеленчуци и млечни продукти. Но през последната година сметката е набъбнала. „Ако преди струваха 20-30 лева покупките ми, сега е 50 лева. Цените са доста нависоко вече“, обяснява Лидия Занкова.

Тя подкрепя идеята за по-ниски цени. „За потребителя е необходимо при тази обстановка - инфлация и условия за живот“, смята Лидия Занкова.

Част от супермаркетите са заявили, че ще участват в мярката. В една от веригите вече подготвят етикетите. Засега не могат да кажат с колко ще намалят цените.

„Това са основни базови продукти – месо и мляко, както и зеленчукови артикули, които с актуални за сезона. В момента актуално е зелето и е включено зеле. Навиците на клиентите сочат, че си пазаруват едни и същи стоки – продукти на промоция, т.е. стока, която е на достъпна за тях на цена“, твърди Цвета Вътова. 

Други вериги още не са решили дали ще се включат, защото не знаят дали това не нарушава конкурентното право. Подобни опасения изразиха и от Комисията за защита на конкуренцията след обявяването на кампанията. Според министъра на икономиката обаче такъв риск няма.

„В никакъв начин не уврежда конкуренцията. Напротив – създава такава. По този начин ние можем да постигнем трайно ниски цени за определени продукти“, каза министърът на икономиката Богдан Богданов в предаването „Тази сутрин“.

Икономисти са скептични дали и доколко потребителите ще усетят мярката по джоба си. „Не всички домакинства имат достъп до веригите, много бедните домакинства са в малките населени места. Много е странен и таймингът на мярката. Ние проблем с цените имахме в края на миналата година. Но той вече се е решил, което ще направи лесна победата – да, проведохме мярка и свалихме цените“, категоричен е Адриан Николов, икономист в ИПИ.

Според Министерството на икономиката на следващ етап в мярката ще могат да се включат и малките магазини. Антоанета Терзиева, която е собственик на такъв, казва, че и сега работи с минимална печалба.

„Пет процента бихме намалили и млечните продукти, и брашната, и варивата. Но не можем да се борим с веригите, които намалят с доста проценти, въпреки че цените им са по-скъпи“, твърди Антоанета Терзиева.

Ефектът от мярката ще се оценява всяка седмица след влизането ѝ в сила.