Правителството на Израел започва нова война, но този път тя не е конвенционална с оръжие и боеприпаси, а противникът е … фирма за сладолед.
Властите в Тел Авив са сформирали специална група за натиск срещу производителят на сладолед „Бен & Джерис“ и неговата компания майка „Юнилевър“, за да ги накара да променят тяхното решение да бойкотират израелските селища на Западния бряг, съобщава изданието „Аксиос“, позовавайки се на правителствени източници.
Миналата седмица „Бен & Джерис“ обявиха, че от януари 2023 г. техният израелски клон ще предлага продуктите им само в рамките на територията на Израел, очертана в границите преди 1967 г. Това означава, че техните продукти няма да са достъпни в израелските селища в т. нар. „окупирани територии“.
Изявлението на компанията предизвика тревога в Тел Авив, който се страхува този ход да не бъде последван от други големи фирми. Според информация на „Аксиос“ на 22 юли външното министерство на Израел е изпратило секретна грама до всички свои дипломатически мисии в Северна Америка и в Европа, нареждайки им да започнат да осъществяват натиск върху „Бен & Джерис“ и „Юнилевър“, за да ги убедят да отменят своето решение.
Израелските дипломати са инструктирани да окуражат еврейски организации и произраелски групи да организират протести пред офиси на „Бен & Джерис“ и „Юнилевър“, да бъдат публикувани позиции, заклеймяващи двете фирми и да окажат натиск върху дистрибутори, които работят с двете компании.
„Ние трябва да използваме тези 18 месеца, които остават преди решението на компанията да влезе в сила, за да го променим. Ние искаме да създадем дългосрочен натиск върху „Юнилевърр“ и „Бен & Джерис“ чрез клиенти, политици, в медиите и в социалните мрежи, които да доведат до разговори с двете компании“, се казва в шифрограмата, цитирана от „Аксиос“.
Според властите в Израел решението на „Бен & Джерис“ е вдъхновено от движението „Бойкот, изолации и санкции“, което е „отчасти антисемитско“.
Директорът на „Юнилевър“ Алън Джоуп отрича всяка връзка с движението за бойкот и обвиненията в антисемитизъм в писмо до „Лигата срещу поругаване“ (организация, чиято цел е да се бори с „клеветите срещу евреите и антисемитските теории“ – бел. р.), цитирано от „Таймс ъф Израел“. Джоуп е категоричен, че неговата компания иска да остане и да се развива в Израел, но от друга страна също така отбелязва, че решението на „Бен & Джерис“ е в съответствие с тяхната политика за корпоративна отговорност и социална справедливост.
Отново според „Таймс ъф Израел“ риториката на изявлението на „Бен & Джерис“ за прекратяването на дейността на компанията в израелските селища е повлияна от движението „Бойкот, изолации и санкции“, а председателят на борда на директорите на фирмата Анурадха Митал, въпреки че отрича обвиненията в антисемитизъм, в миналото е подкрепяла с постове в „Туитър“ акции на бойкот срещу Израел.
Движението „Бойкот, изолации и санкции“ - основен международен враг на Израел?
Движението „Бойкот, изолации и санкции“ е създадено през 2005 г. от палестинският активист Омар Баргути, който взима за пример подобна кампания срещу режима в Южна Африка по време на апартейда. Основната цел на организацията е да координира икономически бойкот срещу Тел Авив като например отказът от купуване на стоки, произведени в Западния бряг от израелски компании. Чрез тези свои действия движението иска да накара Израел да се „съобрази с международното право“ и да преустанови окупацията на палестински територии.
Критиците определят организацията като антисемитска, а други анализатори я наричат антиционистка. Действията на движението в миналото са имали значително икономическо влияние и отражение върху определени компании. Една от кампаниите на „Бойкот, изолации и санкции“ през 2008 г. беше насочена срещу френската компания „Веолия“ заради участието ѝ в инфраструктурни проекти в Източен Йерусалим и е коствал на фирмата, по данни на движението, близо 20 милиарда долара. През 2015 г. „Веолия“ продаде окончателно своя дял в компанията за публичен транспорт в Йерусалим.
Друг успех, с който се хвали движението „Бойкот, изолации и санкции“ е провалянето на плановете на френския телекомуникационен гигант „Ориндж“ през 2016 г. да разшири своя бизнес в Израел. Френският телеком обаче отрича тези твърдения и казва, че се е изтеглил от региона по търговски причини.
Според изследване на „Ранд Корпорейшън“ кампаниите на движението може да струват на Израел 47 милиарда долара до 2025 г.
Противопоставянето на кампаниите на „Бойкот, изолации и санкции“ е сред основните цели на еврейските организации в САЩ. 32 щата са приели закони, санкциониращи движението и организации, които оказват икономически бойкот на Израел. На федерално ниво в САЩ бяха приети два закона – един през 2017 и друг през 2019 г., които заплашват компании участващи в кампании на „Бойкот, изолации и санкции“ с лишаване от право да получават обществени поръчки и да сключват договори с държавната администрация.
„Юнилевър“ под кръстосан огън
Именно попадане под ударите на американското законодателство може да се окаже основната опасност за европейският хранителен гигант. Компанията обаче беше подложена под голяма натиск от активистки групи на нейни клиенти през последните години да спре своя бизнес на окупирания Западен бряг. Този натиск се увеличи значително по време на последната война в Газа. Вероятно и това е една от причините „Бен & Джерис“ да обяви, че ще спре своята дейност в израелските селища на Западния бряг.