Оплакването от стреса на работа може и да действа разтоварващо, но често „парадиране със стреса" води до пренебрежение, сочи ново проучване, цитирано от Мейл онлайн.

Според експерти от САЩ служителите, които се оплакват, че са много стресирани, се възприемат като по-малко компетентни и са по-малко харесвани на работното място.

Парадиращите на тема стрес се опитват да получат съчувствие или уважение за това, че са подложени на голям натиск или имат прекалено много работа, но тази тактика може да се обърне срещу тях.

Въпреки че според изследванията малко стрес може да бъде полезен, високите нива на стрес са свързани с проблеми с психичното здраве, високо кръвно налягане, храносмилателни проблеми и много други.

Новото проучване е проведено от психолози от Бизнес колеж "Тери" към Университета на Джорджия и е публикувано в сп. „Персонел Сайколъджи“.

Това е поведение, което всички сме виждали и за което всички може би сме виновни в някакъв момент, казва научният ръководител професор Джесика Родел.

“Когато се замислих защо хората правят това, допуснах, че може би говорим за стреса си, защото искаме да докажем, че сме добри в професията. Установихме обаче, че това често води до обратен ефект. По този начин хората вредят на себе си, докато се стараят да изглеждат по-добре пред колегите си”, казва Родел.

Професор Родел и колегите ѝ провели своето проучване на два етапа, като започват с първоначално проучване на 360 участници, които сравняват изказвания на въображаем колега, току-що завърнал се от конференция.

В изследването хипотетичният колега, който парадира със стреса си, описва конференцията като: „дойде ми до гуша, и без това бях стресиран до краен предел“ и добавя „нямаш представа под какъв стрес съм“.

 

Участниците оценяват този човек като значително по-малко симпатичен и по-малко компетентен от човек, който говори за това колко страхотна е била конференцията, както и от човек, който е бил стресиран, но не е тръбил наляво-надясно за това.

Участниците също така са заявили, че е по-малко вероятно да помогнат на оплакващ се колега, ако са претоварени в работата, пише БТА.

Във втората част на проучването други 218 участници също оценили парадиращите със стреса в реалния живот като по-малко компетентни и симпатични.

Но експертите установили също, че колегите на оплакващите получават по-високи нива на личен стрес и симптоми на бърнаут. Екипът твърди, че това е така, защото стресът се разпространява като зараза от един човек на друг, когато хората говорят за него.

„Стресът просто се пренася върху колегите на непрестанно оплакващите се. В крайна сметка те започват да се чувстват по-стресирани, което води до по-голямо “прегаряне” или нежелание за работа. Мислете за това като за спираловиден заразен ефект от един човек към следващия“, уточнява проф. Родел.