Светът най-накрая постигна съгласие по дългосрочен план за ограничаване на въглеродните емисии от авиоиндустрията. На среща в Монреал Международната организация за гражданска авиация (ICAO) се ангажира да подкрепи амбициозната цел за нулеви нетни емисии в авиацията до 2050 г., пише Би Би Си.
Планът, разглеждан от мнозина като компромис, беше приет от 193-те държави, членуващи в ИКАО. Въпреки това активисти твърдят, че споразумението е слабо и не е правно обвързващо.
"2,5% от световните въглеродни емисии"
Авиоиндустрията допринася за около 2,5% от световните въглеродни емисии, но учените смятат, че тя има много по-голямо въздействие върху изменението на климата, отколкото предполага тази цифра.
Това се дължи на многобройните въздействия на полетите, включително височините, на които летят самолетите и на ефекта на кондензиционните следи от водна пара, които се образуват от двигателите.
Въпреки че не е глобален регулатор на авиоиндустрията, ИКАО е органът на ООН, който насърчава сътрудничеството между държавите членки в областта на въздушния транспорт. Тя не може да налага правила на държавите, но националните правителства обикновено се съобразяват с договореното на срещите на ИКАО.
В продължение на няколко години индустрията за въздушен транспорт е подложена на все по-голям натиск от страна на потребителите и учените да се опита да намери начини за намаляване на въглеродните емисии при пътуванията със самолет, но с ограничен успех.
На тригодишната асамблея на ИКАО в Монреал държавите членки най-накрая се съгласиха да подкрепят цел за нулеви нетни емисии до 2050 г., въпреки недоволството на Китай и Русия.
Обединеното кралство беше една от първите държави, които включиха емисиите от авиацията в своите цели за климата през 2021 г. и помогна за създаването на Международната авиационна коалиция за климатични амбиции на COP26. Те са сред 56-те държави, които настояват за амбициозно споразумение в Монреал.
"Тази седмица членовете на Международната организация за гражданска авиация се съгласиха с колективната цел за нулеви нетни емисии в международната авиация до 2050 г. - исторически етап не само за бъдещето на летенето, но и за по-широкия международен ангажимент за постигане на нулеви нетни емисии", заяви министърът на транспорта Ан-Мари Тревелян.
"Това е резултат от дългогодишната неуморна работа на Обединеното кралство и неговите партньори за водене на света към чисто бъдеще за всички", добави тя.
Скептицизъм по темата
Природозащитниците обаче имат сериозни резерви към договорените резолюции.
"Не бива да се заблуждавате от резултатите на това събрание. Това няма да реши проблема с авиацията", заяви Джо Дарден от кампанията "Транспорт и околна среда".
"Единственият начин, по който ще го разрешим, е да спрем да изгаряме керосин. Начинът, по който ще спрем да изгаряме керосин, е като ценообразуваме по-ефективно керосина и инвестираме в алтернативни решения“, добави той.
На срещата страните се споразумяха и за промени в схемата, която ще се справи с голяма част от бъдещите емисии на авиокомпаниите чрез система за въглеродни компенсации. Компенсирането е процес, при който компании или физически лица купуват въглеродни кредити, за да премахнат въглеродните емисии от дейности като летенето, допълва британското издание.
ICAO вече се съгласи, че авиокомпаниите ще използват Схемата за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии в международната авиация (CORSIA). В рамките на схемата авиокомпаниите ще се споразумеят за базова година и всички бъдещи емисии над нивото от този период ще трябва да бъдат компенсирани.
Първоначално те планираха да използват средната стойност на емисиите от полетите през 2019 г. и 2020 г., но при настъпването на COVID пандемията доведе до бърз спад на въздушния транспорт.
След дискусии в Монреал прагът вече е вдигнат на 85% от въглеродните емисии през 2019 г., което позволява по-високо ниво на замърсяване с въглероден диоксид, преди авиокомпаниите да трябва да купуват компенсации. В предишен анализ активистите установиха, че CORSIA ще добави само 2,40 евро към цената на полет на дълги разстояния през 2030 г., за да компенсира емисиите на пътниците.
Сега те казват, че схемата, договорена в Монреал, ще покрива само 22% от бъдещите емисии през 2030 г.
"По-екологични горива"
Въпреки че активистите на кампанията бяха доволни от перспективата за ниска базова линия, която би принудила авиокомпаниите да компенсират много повече от своите емисии, то индустрията се възмути.
Поддръжниците на споразумението смятат, че освен компенсирането, авиокомпаниите ще ускорят разработването на по-екологични реактивни горива и други технически подобрения за декарбонизиране на полетите.