Държавите в Европейския съюз свалиха флаговете си в знак на почит на жертвите на самолетната катастрофа във Френските Алпи. Денят след трагедията във въздуха проследиха нашите репортери в Германия, Франция и Испания.
В германското градче Халтерн ам Зее приемат катастрофата на самолета особено тежко. Тя отне 16 ученици от местната гимназия и двама учители. Входът на учебното заведение беше блокиран от стотици свещи и цветя.
Издирвателните операции остават в ход
Целият ден днес във Франция продължиха издирвателните операции. Теренът е изключително труднодостъпен – гориста местност с хлъзгав терен и много лоши атмосферни условия, а наклонът е над 70 градуса.
Самолетът е буквално раздробен на хиляди парчета, най-големите от които не надвишават един метър. Идентифицирането на телата най-вероятно ще продължи няколко дни, а за някои от тях – вероятно седмици.
На мястото на катастрофата във Френските Алпи пристигнаха германският канцлер Ангела Меркел, френският президент Франсоа Оланд и испанският премиер Мариано Рахой.
Те огледаха района с хеликоптер и благодариха на всички, които участват в спасителните работи. Гледката е покъртителна.
„Прелетяхме с хеликоптер над мястото на катастрофата. Видях с очите си самолета, буквално разкъсан на парчета. Телата на жертвите също”, коментира Брайс Робин, следовател от Марсилия.
Черната кутия вече е в ръцете на специалистите, но записващите устройства са сериозно повредени от удара със 700 километра в час.
По свидетелствата на очевидците с просто око е било видно, че самолетът лети на твърде ниска височина.
Днес станаха ясни и подробности от последния разговор между командира на полета и ръководител - въздушно движение. В 10 часа и 31 минути е потвърдена траекторията на полета и само минута по-късно, без разрешение и без предупреждение самолета започва рязко да се снижава. От този момент нататък и няма връзка с екипажа на борда на самолета. Франция се надява бързо да е в състояние да може да обясни причините за това.
Кои са жертвите на катастрофата
Сред 150 загиналите има 72 германци, 51 испанци и двама австралийци. На борда е имало граждани на още 12 държави. От българското външно министерство потвърдиха, че на борда не е имало български граждани.
Сред жертвите на катастрофата е 37-годишната Марина Бандрес Лопес-Бело и бебето ѝ Хулиан. Живее в Манчестър, но се прибрала в родния си град за погребение.
Сред жертвите са и двама оперни певци – дългогодишният член на операта в Дюселдорф – Олег Брияк и негова колежка- певица от Барселона Мария Раднер, заедно със съпруга и бебето ѝ.
Колеги на загиналите пилоти в Испания се събраха за минута мълчание.
„Имаме много спомени заедно и освен, че бяхме колеги, имахме много хубави приятелски отношения. Често говорихме за история и литература, харесвахме едни и същи книги. Това е голяма загуба за мен”, казва пилотът Хесус Илинер.
Тежък ден е и за училището в Барселона, където германските ученици са посещавали часове по обменната програма.
На борда на самолета са пътували и „голям брой” хора, които са работели в хранителната индустрия. Те пътували за конференция в Кьолн.
На фона на трагедията се откроиха и историите на бременна жена и шведският футболен отбор „Далкурд”. Те се разминаха със смъртта, след като по щастлива поредица от случайности, не успели да се качат борда на фаталния полет.
Възможни версии за самолетната катастрофа
От Germanwings потвърдиха за bTV, че последният генерален технически преглед на самолета, който се разби във Френските Алпи, е направен през лятото на 2013 г.
Прегледът е направен в Lufthasa Technik – дъщерна компания на Луфтханза и лидер в поддръжката на въздухоплавателни средства. Според различни източници този преглед е извършен в клона на „Луфтханза Техник” в София. От Germanwings нито потвърдиха, нито отрекоха тази информация.
Конкретният самолет е в експлоатация от 1991 година.
Една от най-големите въпросителни е бързата загуба на височина от самолета. Машината се изкачва на 9 хиляди метра височина. Следва снижаване в продължение на цели 10 минути.
Експерти коментират, че това „контролирано снижаване”. Остава въпросът защо през това време пилотът не съобщава за авария.
Версията за терористичен атентат изглежда най-малко вероятна към момента, защото капитанът би сигнализирал.
Информацията от радарите говори за контролирано снижаване, но липсата на сигнал за технически проблем все още озадачава разследващите.