Мистерията около катастрофата на самолета на Germanwings, в която загинаха 150 души, се задълбочава с появата на нови теории. Според френската прокуратура Андреас Лубиц умишлено е насочил самолета на Germanwings към френските Алпи. Появи се обаче и една по-различна теория, която твърди, че не вторият пилот е причинил катастрофата, а хакерско вмешателство в електрониката на самолета.
В отворено писмо до Financial Times авиационният експерт Мат Андерсън излага тази теория, като набляга на факта, че тепърва предстои международно разследване на катастрофата и до тогава нищо не е сигурно. Френски прокурори смятат, че вторият пилот Андреас Лубиц умишлено е заключил капитан Патрик Сондхаймер извън пилотската кабина и е запратил самолета към сигурна смърт във френските Алпи. Но Андерсън, който е президент на авиокомпанията Indigo Aerospace, смята че ускорението към земята може да бъде причинено от повреда в електрониката на самолета или хакерска атака.
„Ускорението може да бъде причинено от редица фактори, включващи външно вмешателство в електрониката или електромагнетично прихващане по време на полет”, обяснява Андерсън. „Това са причините, поради които военните самолети и тези на държавни глави се покриват със специален щит, който не позволява да се хакват компютърните системи на борда. Пътническите самолети нямат такова покритие”, добавя още той.
Когато става въпрос за записите от черните кутии на самолета, Андерсън отбелязва нещо много странно – кутията, която се е намирала в пилотската кабина, би трябвало да е записала опитите за разбиване на вратата, но официалната информация сочи, че се чува единствено дишането на Андреас Лубиц. „Не забравяйте, че и двата записа все още не са преминали международно разследване по стандартите за разследване на самолетни катастрофи”, добавя още той.
Водещи експерти строго разкритикуваха информацията от черните кутии, именно защото все още не са преминали никакъв международен анализ. Разкритикуван бе и начинът, по който се обявяват отделни части от разследването, които могат да доведат до подвеждане на обществото.
В подкрепа на теорията за хакерско вмешателство в компютърните системи на самолета се включи и бившия пилот Джей Ролинс още преди да бъдат открити черните кутии. Според него е изключително странно, че самолет с компютърно контролирано снижаване, е възможно въобще да катастрофира по този начин. „Старите самолети на Боинг се контролират от хидравлика, там е по-вероятно човек ръчно да отмени автопилота. Но когато става въпрос за Боинг 787, какъвто е самолетът на Germanwings, мисля, че е почти невъзможно”, отбелязва Ролинс. „Боинг 787 е изцяло компютъризиран. Всяка една команда от пилотите минава през главния компютър на летателния апарат, който пресмята рисковете от дадената маневра, и чак тогава избира дали да изпълни командата и предава информацията на контролерите”.
Очаква се тези и още много други въпроси да бъдат изяснени по време на подробното международно разследване на самолетната катастрофа.