„Зелените коридори“ не бива да ограничават права. Те трябва да дават права, а не да ги отнемат и това e смисълът. Сигурност трябва да има, но между сигурността и правата трябва да има баланс. Винаги, когато има непропорционално ограничаване на права по признак като възрастта например, говорим за дискриминация“, заяви омбудсманът Диана Ковачева в „Тази сутрин“.
Общественият защитник разказа, че е получила много жалби за „зелените коридори“, но сега има недоволство сред „по-младите“: „Факт е, че здравният министър реагира много бързо след недоволството на гражданите. Не знам защо се наложи да има нова заповед, тъй като има такава от пролетта, която даваше възможност да се пазарува от възрастните от 8:30 до 10:30 ч., а в останалото време могат пазаруват всички останали. Мен сме сезираха заради това, че 8:00 ч. е много рано и е тъмно, студено и мъгливо. Сега с тези коридори възроптават и по-младите хора, които на практика са изключени от възможността да влязат в магазините, но и в аптеките, което е проблем“.
Според нея „локдаунът“ е крайна мярка и се надява да не се стигне дотам, но това ще го решат здравните власти според това как се развива пандемията. При затваряне обаче държавата трябва да компенсира и подпомогне гражданите.
Омбудсманът е категорична, че трябва да спазваме мерките и да бъдем търпеливи.
Сред останалите жалби, които омбудсманът е получил във връзка със здравеопазването, преобладават сигнали за липса на уведомяване на гражданите в случаите, когато личните им лекари са с прекратени договори с НЗОК. Има случай, когато пациенти разбират, че личният им лекар е починал и никой не ги е уведомил, а те научават в момент, когато се нуждаят от здравна помощ и това ограничава правата им. Този проблем трябва да се реши законово.
Друг проблем, за който сигнализират гражданите, е липсата на електронни рецепти. В настоящата ситуация те трябва да вземат рецептата в хартиен вариант от техния лекар, иначе получават отказа да им продадат лекарствата в аптеката. А взимането на рецепта сега може да бъде много трудно.
Оплаквания има и за липсата на места в болниците. Този проблем също трябва да бъде решен и да има яснота колко свободни места има във всяко едно лечебно заведение във всеки един момент, заяви Ковачева.
Омбудсманът отбеляза, че има добра комуникация с министерството на здравеопазването и е направила препоръки по гореизложените проблеми.
Общественият защитник коментира и жалбите на граждани за сметките от "Топлофикация" и за вода. По нейните думи в новия закон, който се готви за ВиК има пробойни. Предвижда се създаването на ВиК комисия, но тя не може да осъществява ефективен контрол. Ковачева е категорична, че цената на водата трябва да бъде обвързано с качеството ѝ, а на много места има големи загуби по водопреносните мрежи.
Вижте целия разговор във видеото!