Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса проф. д-р Петко Салчев, в която отново настоя гражданите да бъдат своевременно информирани, когато избраните от тях общопрактикуващи лекари прекратяват договорите си с НЗОК.
Това е втората такава препоръка, след като още през месец май тази година, малко след първата вълна на COVID-19, омбудсманът алармира отговорните институции за жалби, в които пациенти се оплакват, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и други въпроси от тяхната компетенция, отбелязват от пресцентъра на обществения защитник.
Такава информация не им е била предоставена нито от джипито, нито от НЗОК, нито респективно от Районната здравноосигурителна каса. Още тогава омбудсманът е подчертал, че този проблем създава предпоставки за нарушаване правото на гражданите на достъп до първична медицинска помощ.
В жалбите си хората посочваха, че общопрактикуващите лекари, към които се насочват за нов избор, отказват да ги впишат в пациентските си листи и така се налага да обикалят, докато някой „се съгласи“ да го направи или да търсят съдействие от РЗОК, а същевременно се нуждаят от първична и специализирана медицинска помощ.
В писмо до омбудсмана тогава от НЗОК отговориха, че по закон личните лекари нямат „регламентирана възможност“ да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение гражданите могат, освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса. Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис.
В писмото си до омбудсмана НЗОК изтъкна още, че е готова да обсъди „подходящи и удачни начини за информиране на пациентите, чиито лични лекари са прекратили практиката си“, а дотогава гражданите могат да се информират от страниците на НЗОК и РЗОК в интернет.
Повод за изпратената днес препоръка до здравния министър и управителя на НЗОК са отново сигнали на разтревожени граждани до омбудсмана със същия проблем, чието решаване в контекста на бушуващата пандемия е все по-належащо.
В един от сигналите до омбудсмана гражданин се оплаква, че е преживял пълен шок, след като е потърсил семейния лекар за издаване на болничен лист и така случайно разбира, че той е починал.
В новата си препоръка омбудсманът е категорична, че няма никаква пречка гражданите да бъдат информирани своевременно, а не когато вече са болни и поставени пред свършен факт тепърва да търсят нов личен лекар, да обикалят по здравни заведения и да попълват регистрационни форми.