Четири пъти по-скъпа „Гражданската отговорност“ ще плащат около 21 хил. водачи според анализите на Асоциацията на застрахователите за въвеждането на системата „Бонус-Малус“.

В проекта, представен от Комисията за финансов надзор, е заложено застраховката да поскъпва при нарушения, които най-често водят до произшествия - превишаване на скоростта, преминаване на червено, отнемане на предимство или опасни маневри.

В най-тежките случаи - при катастрофи и причиняване на смърт, застраховката може да достигне 1200 лв. при средна застраховка около 300 лева в момента. А поощренията за добро поведение на пътя могат да намалят цената ѝ с максимум 23-25%, за което обаче ще са нужни години.

Снимка: btvnovinite.bg

Според застрахователите чрез системата отстъпки в цената на задължителната полица ще има за 80% от шофьорите. Анализите сочат, че от максималния бонус ще се възползват около 1 милион 550 хиляди водачи. За другите намаленията ще варират.

Снимка: btvnovinite.bg

В студиото на „Тази сутрин“ председателят на Комисията за финансов надзор Бойко Атанасов обясни, че системата е балансирана за водачите. По думите му справедливостта идва от това всеки да носи своята лична отговорност.

„Трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или водач, да носи своята отговорност. Собственикът извън това правило ще носи отговорност ако позволи на водач, който не е вписан в гражданска отговорност, да шофира автомобила“, обясни той.

Експертът беше категоричен, че няма да има унаследяване на „малусите“ при продажба на даден автомобил.

Атанасов заяви, че към момента са предложени да се разгледат две скали, когато става въпрос за достигане на „бонусите“ – една с 15 класа и една с 20 класа.

Снимка: btvnovinite.bg

При първия вариант 6-тият клас е нулев, а при втория – 8-мият. Това означава, че бонусът ще дойде след 5 и респективно след 7 години.

Снимка: btvnovinite.bg

„Гледайки скалата, в първите 2 години се взимат 20% от „бонуса“. След това той върви нагоре. Справедливостта в системата е, че тя не оскъпява продукта, който се предлага като гражданска отговорност“, изтъкна Атанасов.

По думите му е важно да се разграничат леките автомобили от тежкотоварните и автобусите при системата „Бонус-Малус“. По думите му предстоят разговори за втората група. Експертът се надява в дискусиите да бъдат представени солидни аргументи, чрез които да се постигне балансирано решение.

Снимка: btvnovinite.bg

Атанасов не отхвърли и варианта за поетапно въвеждане на системата.

До 15 януари се очаква да бъде финализиран окончателният вариант на предложението, за да бъде поставена системата на обществено обсъждане.

"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.